منوی دسته بندی

طراح لباس کیست؟ چگونه طراح لباس شویم؟

طراح لباس کیست؟ چگونه طراح لباس شویم؟
3.5/5 - (2 امتیاز)

شاید شما هم به آن دسته از افرادی تعلق داشته باشید که رویای تبدیل شدن به یک طراح لباس مطرح را در سر می پرورانید و در راه رسیدن به هدفتان از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنید. فرقی نمی کند در ابتدای مسیر هستید یا گام در این راه پر فراز و نشیب گذاشته اید. آنچه اهمیت دارد، این است که این مقاله می تواند برای شما بسیار مفید باشد. چشم هایتان را ببندید و خود را در جایگاه یک طراح لباس موفق تجسم کنید که میان شما تا تحقق رویایتان فاصله زیادی نیست!

پیشنهاد ویژه آموزشی نسیم بیت

🔗 آموزش مارلوس دیزاینر و کلو تری دی

طراح لباس کیست؟

در دنیای امروز که صنعت مد و لباس حرف اول را می زنند، طراحی لباس به یکی از پر طرفدارترین مشاغل تبدیل شده است. سالانه افراد زیادی به این حرفه راه پیدا می کنند و با هنر و خلاقیت بی نظیر خود این عرصه را تحت تاثیر قرار می دهند تا بدین ترتیب روز به روز بر تعداد علاقه مندان به طراحی لباس افزوده شود.

آیا می دانید طراح لباس کیست؟

اگرچه نمی توان صاحب این خلاقیت و ذوق را که با عشق و علاقه و مهارتی وصف ناشدنی رنگ ها و طرح ها را در هم آمیخته و محصولی بی نظیر خلق می کند تا من و شما زیباتر و جذاب تر به نظر برسیم، در یک جمله وصف نمود، اما در رابطه با معرفی طراح لباس می توان گفت:

طراح لباس فردی است که به صورت دستی و یا با استفاده از کامپیوتر نمونه ای از طرح لباس را آماده می سازد. این کلمات فارغ از حجم هنری که پشت این شغل پنهان شده است، یک طراح لباس را معرفی می نمایند. اما بدون شک وظیفه یک طراح لباس بسیار فراتر از چیزی است که در قالب یک جمله ساده بیان نمودیم.

همان طور که می دانید، صنعت مد و فشن با سرعتی غیر قابل باور و شگفت انگیز در حال پیشرفت است. پیشرفتی که هیچ چیز نمی تواند جلودار آن باشد! در این شرایط که مدل ها و تکنیک های روز دنیا به طور مداوم آپدیت می شوند، تنها طراح لباس بودن هنر نیست. هنر اصلی این است که یک طراح از قافله عقب نمانده و با به روز رسانی مداوم هنر خود، مشتریان را با ایده هایی بی نظیر شگفت زده کند.

طراح لباس کیست؟
طراح لباس کیست؟

بسیارند افرادی که نام طراح لباس را یدک می کشند، اما با طراح لباس شدن دنیایی فاصله دارند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که می توان از طراح لباس به عنوان یک روانشناس یاد کرد که با در نظر گرفتن موقعیت اجتماعی افراد، سلیقه آن ها، فرهنگ، آداب و رسوم، ترندهای روز دنیا و مواردی از این قبیل بهترین رنگ و طرح را از میان دنیای رنگارنگ پارچه ها برگزیده و طرحی خاص را رقم می زند. طرحی زیبا و در عین حال مناسب! اگر این روانشناسی نیست، پس چیست؟!

تفاوت طراح لباس و طراح مد

صنعت مد اگرچه صنعتی بسیار ناپایدار است، اما از آن جا که بسیار پویا و پر هیجان است، فعالیت در آن می تواند بسیار لذت بخش باشد. اگرچه فرصت های شغلی کوچک و بزرگی در این صنعت پر زرق و برق وجود دارد که می توانند فرد را یک شبه از فرش به عرش و اوج شهرت برسانند، اما از استرس و رقابت شدید در این عرصه نباید چشم پوشید. تعداد افرادی که به فعالیت در دنیای بی پایان مد و فشن مشغول هستند و تمام تمرکز و توانایی خود را برای پیشرفت در این مسیر به کار می گیرند، بسیار قابل توجه است و این موضوع از رقابتی بودن این فضا خبر می دهد!

یکی از بزرگترین و در عین حال متداول ترین اشتباهاتِ دنیای مد و فشن، این است که افراد زیادی طراحی لباس و طراحی مد را به غلط یک شغل می دانند. اگر شما هم تا به امروز چنین تصور کرده اید که طراح مد همان طراح لباس است، لازم است در دیدگاه خود تجدید نظر کنید! ما به شما کمک خواهیم کرد که با تفاوت میان طراح لباس و طراح مد آشنا شوید.

طراح مد کیست؟

طراح مد فردی است که از منابع مختلف موجود نظیر فرهنگ، طبیعت، تاریخ و… الهام گرفته و به طراحی می پردازد. به یاد داشته باشید که طراحان مد تنها سازندگان مد نیستند، بلکه این افراد در تمام مراحل همچون طراحی، تولید و عرضه لباس نقش به سزا و غیر قابل انکاری دارند. نقشی که شاید بسیاری از ما آن را محدود به پیش بینی سبک و طراحی می دانیم.

لازم به ذکر است که طراحان مد تنها به طراحی لباس بسنده نکرده و ذوق و قریحه خود را در طراحی لوازم جانبی نظیر کیف، کفش، اکسسوری و… نیز صرف می کنند تا بدین ترتیب طرح هایی پر فروش و محبوب رقم بزنند.

یک طراح مد موفق تمام تلاش و استعداد خود را به کار می گیرد تا ایده هایی جذاب و دلربا خلق نموده و با استفاده از آن ها مشتریان را شگفت زده کند.

جالب و در عین حال لازم است بدانید که میان دنیای طراحان مد و طراحان لباس تفاوت های چشمگیری وجود دارد. طراحان لباس که معمولا در شرکت های تولید پوشاک و یا برندهای گوناگون مشغول به فعالیت هستند، روندی خاص را هدایت نکرده و از تحمل دشواری های شغل طراحی مد در امان هستند.

اگرطراحی مد را به یک رودخانه تشبیه کنیم، طراحی لباس مشابه یکی از انشعابات این رودخانه است. البته به یاد داشته باشید که چنین تشبیهی به منزله کم ارزش شمردن کار طراحی لباس نیست و این فقط یک مثال برای درک تفاوت های میان این دو هنر پر طرفدار است.  

طراح مد در مقایسه با طراح لباس نیازمند دانش کامل تر و جامع تری از زمینه های گوناگون طراحی، الگوهای رنگ، کیفیت، انتخاب پارچه و تجارت است. این در حالی است که طراحان لباس نیاز چندانی به داشتن اطلاعات در رابطه با تجارت ندارند.

طراح مد از ابتدا تا انتهای راه، پوشاک را همراهی می کند. اما طراح لباس چنین نبوده و تنها دسته خاصی از لباس ها هستند که نیازمند همراهی طراح لباس در کلیه مراحل می باشند.

طراح مد با طراحی برای تمام جامعه به تعیین روند مد می پردازد. اما طراح لباس این کار را تنها برای دسته های خاصی از لباس ها نظیر لباس های مناسبتی همچون لباس تئاتر، فیلم و سریال انجام می دهد.

یکی دیگر از تفاوت های بارز طراحان مد و طراحان لباس این است که طراحان مد غالبا به صورت شخصی کار می کنند. اما طراحان لباس عمدتا به همکاری با طراحان دیگر یا مدیران اجرایی می پردازند.

طراح مد یا طراح لباس؟!

یکی از مهم ترین سوالاتی که در ذهن بسیاری از افرادی که در ابتدای این مسیر هستند، شکل می گیرد، این است که بهتر است طراح لباس بشوم یا طراح مد؟! دو راهی سختی که دو سر سود است!

اگر به آن دسته از افرادی تعلق دارید که علاقه مند به حضور در محیط های مدام در حال تغییر هستید، به خوبی می توانید با استرس کنار بیایید، دوست دارید با افراد فعال و پویا کار کنید و در پی کسب شهرت هستید، می توان گفت که گزینه خوبی برای تبدیل شدن به یک طراح مد به شمار می آیید!

اما اگر دوست دارید در یک محیط سنتی و به دور از استرس و دغدغه کار کنید و طرح هایی خلاقانه و متناسب با هر مشتری ارائه دهید، به شما تبریک می گوییم. شما یک طراح لباس خوب خواهید شد!

طراح مد یا طراح لباس
طراح مد یا طراح لباس

حال شاید این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که یک طراح لباس کجا فعالیت می کند؟ شاید برایتان جالب باشد بدانید که برخی از طراحان لباس به صورت فریلنسینگ یا به اصطلاح دورکاری کار کرده و کسب درآمد می کنند. این دسته از افراد طرح های خود را در اینترنت و فروشگاه ها به فروش رسانده و بدین ترتیب درآمد قابل توجهی کسب می کنند. این بهترین گزینه برای افرادی است که به دلایل مختلف امکان کار در خارج از منزل را ندارند.  

برخی طراحان لباس به فعالیت در مراکز تولید لباس نظیر تولیدی ها و برندها پرداخته و یا در شرکت های طراحی مشغول به کار می شوند. گفتنی است که استخدام در شرکت های طراحی لباس زمینه ای را فراهم می سازد که طراح لباس تجربه عملی کسب نموده و با بازار و سلیقه مشتریان آشنا گردد. افراد دارای تجربه قابل توجه در زمینه طراحی لباس این امکان را دارند که به عنوان مدیر بخش طراحی در شرکت ها و برندهای صاحب نام مشغول به فعالیت شده و از این طریق درآمد زیادی کسب نمایند.

چگونه طراح لباس شویم؟

 اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید به زودی وارد این حیطه شوید، لازم است بدانید که برخورداری از برخی مهارت ها برای شما الزامی است. از جمله مهم ترین مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک طراح لباس می توان به آگاهی کامل و جامع از ترندهای روز دنیا و جریان مد، شناخت دقیق انواع دوخت، فینیشینگ و…، شناخت جامع مبانی هنرهای تجسمی همچون رنگ و ترکیب بندی و…، شناخت کلی دوخت های تزئینی و چاپ پارچه، شناخت دقیق خاصیت های شیمیایی و فیزیکی انواع پارچه و نحوه گردش آن ها بر روی بدن، الگو سازی، طراحی و نقاشی و… اشاره نمود.

به یاد داشته باشید که تبدیل شدن به یک طراح لباس حرفه ای نیازمند چشمانی تیزبین و دقیق برای دیدن جزییات است. به مرور زمان که تمرین می کنید، چشم هایتان تیزبین تر شده و در مشاهده جزئیات ماهر خواهید شد. این مهارتی است که تنها با تکرار و تمرین به دست می آید. 

شاید عجیب به نظر برسد، اما قدرت بدنی بالا یکی دیگر از نیازمندی های تبدیل شدن به یک طراح لباسِ قابل است. بی شک شما برای پیشرفت در این کار نیازمند صرف زمان 8 الی 10 ساعته در روز هستید. حتی گاهی مجبور هستید ساعاتی از شب را بیدار مانده و کار کنید. اگر از قدرت بدنی کافی برخوردار نباشید، به زودی کم آورده و خسته می شوید.

مدرک مورد نیاز برای طراحی لباس

جالب است بدانیدکه در طراحی لباس علاقه و استعداد حرف اول را می زند. بنابراین شما به عنوان یک طراح لباس مجبور به داشتن تحصیلات آکادمیک در این زمینه نیستید. اما بی شک مدرک در کنار علاقه و استعداد یک ترکیب بی نظیر برای موفقیت شما خواهد بود.

تعداد کارفرمایانی که به تحصیلات آکادمیک و مدرک توجه ویژه دارند، کم نیست. این در حالی است که بسیاری از کارفرمایان هنر و خلاقیت فرد را با ارزش تر از مدرک دانشگاهی او می دانند. بنابراین این موضوع بستگی به شما و کارفرما دارد.

طراح لباس | مدرک مورد نیاز برای طراحی لباس
طراح لباس | مدرک مورد نیاز برای طراحی لباس

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که می خواهید تنها با تکیه بر استعداد و هنرتان گام در مسیر طراحی لباس گذاشته و پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنید، ما به شما گذراندن یک دوره کارآموزی را پیشنهاد می دهیم. در طول این  دوره شما به طور کامل با فضای کار، سلیقه و نیاز مشتری و هر آنچه که لازم است یک طراح لباس بداند، آشنامی شوید و این گاهی بسیار کاربردی تر از حضور در دانشگاه و تحصیل در رشته طراحی لباس می باشد.

میزان درآمد طراح لباس

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که از جانب علاقه مندان به طراحی لباس مطرح می شود، این است که درآمد حاصل از این شغل چقدر است؟

جالب و در عین حال لازم است بدانید که درآمد یک طراح لباس تابع نحوه کار او است. برخی از طراحان برند خودشان را دارند که بی شک در چنین شرایطی درآمد آن ها قابل مقایسه با افرادی که در یک تولیدی یا یک شرکت مشغول به کار هستند، نیست. هرچه طراح لباس شناخته شده تر و کیفیت کار وی قابل قبول تر باشد، درآمد وی بیشتر خواهد بود.

آینده شغلی طراحان لباس بسیار روشن است. همانگونه که می دانید، از داغی بازار مد و لباس نه تنها کاسته نمی شود، بلکه روز به روز و حتی ساعت به ساعت بر آن افزوده می شود. بنابراین حتی تصور این که این شغل اهمیت خود را از دست داده و یا برچیده شود، غیر ممکن می باشد. بازار این شغل برای آن دسته از افرادی که با استعداد، با سلیقه، خلاق و با پشتکار هستند، همیشه پر از فرصت های طلایی خواهد بود.      

nasimadmin

‫2 نظر

  • […] مدل، رنگ و نوع پارچه اقدام به طراحی لباس می نماید، طراح لباس نامیده می شود. این دسته از افراد با الهام گرفتن از […]

  • […] و زیبا و منحصر به فرد اولین قدم، طراحی درست است. یک طراح لباس با توجه به رشته ای که در دانشگاه و یا مراکز فنی و حرفه […]

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *