منوی دسته بندی

طراحی لباس مجلسی و انواع آن

طراحی لباس مجلسی
5/5 - (1 امتیاز)

برای داشتن یک لباس آراسته و زیبا و منحصر به فرد اولین قدم، طراحی درست است. یک طراح لباس با توجه به رشته ای که در دانشگاه و یا مراکز فنی و حرفه ای خوانده ، می تواند طراحی لباس مجلسی را به بهترین نحو ممکن به انجام برساند به شرط آنکه در این رابطه کاملا به روز بوده و سطح سلیقه افراد مختلف را هم مدنظر قرار دهد.

طراحی لباس کاری تخصصی شده و به یک حرفه و صنعت در اغلب کشورهای دنیا تبدیل گشته است. برای اینکه در کشور ما هم بتوان روی این رشته به عنوان یک منبع درآمدزا حساب کرد، نیاز داریم که به اهمیت این موضوع کاملا واقف بوده و متد جدید دوخت و استفاده از انواع پارچه ها را در اولویت کار قرار دهیم.

پیشنهاد ویژه آموزشی نسیم بیت

🔗 آموزش طراحی لباس با فتوشاپ و ایلوستریتور

به چه لباسی مجلسی می گویند؟

در این مقاله می خواهیم در رابطه با انواع طراحی لباس مجلسی زنانه صحبت کنیم. زیرا بیشترین تنوع را در لباسهای خانمها می توانیم ببینیم و معمولا لباس آقایان که برای مجالس و مراسم رسمی استفاده می شود، کت و شلوار است و تغییرات خیلی زیادی در طراحی آن نمی بینیم.

جالب است بدانید که لباس مجلسی و لباس شب با هم فرق دارند. با وجود آنکه هر دو برای موقعیت های رسمی مورد استفاده قرار می گیرند، در دوخت و طراحی می توانند متفاوت باشند.

معمولا لباس شب برای استفاده در مراسمی که از نظر زمانی و ساعتی در شب صورت می گیرد، کاربرد دارد و براساس شکل و اندام بانوان طراحی میشوند. جزئیاتی در آنها به کار می رود که آنها را خیره کننده تر می کند. لباس شب از پارچه های گرانتری دوخته می شود.

لباس مجلسی به انواع پیراهن گفته می شود که برای یک مجلس خاص دوخته می شود. لباس مجلسی می تواند کت و دامن و یا حتی کت وشلوارهای زنانه را هم شامل شود اما لباس شب پیراهن های بلندی هستند که اندام یک خانم را کشیده تر و اشکالات آن را کمتر نشان می دهد.

معمولا باید برای شرکت در هر مجلس و مهمانی متناسب با نوع آن لباس خاصی استفاده شود. مثلا لباسی که در یک دورهمی خانوادگی و یا دوستانه می تواند پوشیده شود قطعا با لباس مجلس عروسی متفاوت خواهد بود. هر چه مجالس و مهمانی خودمانی تر باشد، لباسها می توانند از نظر نوع طراحی آزادتر با رنگ های شاد و متنوع و در انواع مدلها باشد اما همین که به مجالس رسمی تر نزدیکتر می شویم مخصوصا اگر تعداد افراد شرکت کننده در آن زیادتر هم باشد، باید لباس طراحی منحصربه فرد تر با پارچه های پرزرق و برق تر داشته باشد.

طراحی لباس مجلسی | به چه لباسی مجلسی می گویند؟
طراحی لباس مجلسی | به چه لباسی مجلسی می گویند؟

انواع طراحی لباس مجلسی

طراحی لباس مجلسی می تواند انواع مختلفی داشته باشد. می تواند طراحی این لباس ها به گونه ای باشد که حالت پوشیده تری داشته باشد و اعضای بدن حالت عریانی نداشته باشد، می تواند این طراحی به گونه ای صورت بگیرد که حالت آزادتری داشته باشد و اندام بیشتر مورد دید قرار بگیرند، می تواند مدل های کلاسیک مانند ماکسی ها باشد یا طراحی های مدرن تری داشته باشد(البته کمتر در کشور ما مقبولیت دارند)

تفاوت طراحی لباس مجلسی می تواند در نوع دوخت یقه، شکل آستین و بلندی و کوتاهی آن، بلندی و کوتاهی قد لباس؛ نوع شکل دامن، بند دار بودن یا نبودن و ….باشد.

ما به طور خلاصه به معرفی و توضیح بعضی از موارد طراحی لباس مجلسی که طرفداران بیشتری دارد، می پردازیم:

1) لباس پرنسسی

مدلی است که مورد قبول خیلی ها می تواند باشد، بالاتنه ای تنگ و کمری چسبان و دامنی پفی همراه با تور که حالت پرنسس های قصه ها را به فرد می دهد.

2) لباس بانداژی

لباس هایی که به شکل بانداژ به هم بافته شده هستند و کاملا از بالا به پایین تنگ و چسبان به بدن خواهند بود و معمولا هم در حالت کوتاه طراحی می شوند.

3) لباس تک شانه

لباس هایی نامتقارن که دو سمت راست و چپ آنها شبیه به هم نیستند. در این مدل یک آستین کامل را داریم اما آستین دیگر می تواند حالت رکابی داشته باشد. این لباس می تواند به شکل پیراهن کوتاه یا کاملا بلند طراحی شود.

4) لباس کیمونو

این لباس از لباس های سنتی زنان ژاپنی است که دارای آستین های بلند و دورپیچ می باشد.

5) لباس آفتابی و مدل تابستانه

دارای یقه ای آزاد و معمولا حالت رکابی و بندی دارند. کمری تنگ و دامنی آزاد دارند. معمولا از نظر قدی هم زیرزانو طراحی می شوند. لباس های سبک و ساده مناسب فصول گرم.

6) لباس امپراطوری

لباسی با یقیه بسته و بالاتنه ای تنگ، برش از زیر سینه خورده و دامن از این نقطه خود را نشان می دهد. دامن حالت آزاد و پفی دارد و می تواند برای کشیده تر نشان دادن اندام خانمها به آنها کمک کند.

7) پیراهن های کتی

لباس های مجلسی رسمی که می تواند در بسیاری از مهمانی ها و مراسم مورد استفاده قرار بگیرد و به فرد حالت بسیار رسمی بدهد. همانطور که از نامش پیداست طراحی کت مانند دارد و دکمه خور است و می تواند آنها را با چکمه های بلند هم ست کرد.

8) پیراهن های بدون بند

پیراهن هایی که در طراحی آنها از هیچ بند و رکابی استفاده نشده و لباس از بالای سینه آغاز می شود. می‌تواند تمام قد و بلند و یا کوتاه و بالای زانو طراحی شوند.

9) پیراهن آستین کلوش

مهمترین مشخصه این مدل آستین های آن است که از بالا تنگ بوده و نزدیک مچ یا کمی بالاتر حالت کلوش پیدا می کند. طراحی دامن و قد این پیراهن می تواند متنوع باشد.

10) پیراهن آستین بلند

پیراهن هایی کاملا پوشیده که می تواند برای مجالس در فصول سرد بسیار مناسب باشد. جنس پارچه های مورد استفاده در این نوع از مدل، با توجه به سلیقه افراد می تواند متفاوت انتخاب شود.

11) لباس کوکتل

جزو لباس های آزاد و بدن نما به حساب می آید که معمولا بندی هم طراحی می شوند همچنین قد آنها معمولا تا زیر زانو بوده و میتواند برای مجالس غیر رسمی هم استفاده شود.

12) ماکسی پری دریایی

یکی از زیباترین لباس های مجلسی که می تواند مورد استفاده در بسیاری از مراسم مانند عقد و عروسی و نامزدی قرار بگیرد همین لباس است. لباسی بلند با دامنی که از قسمت زانو به بعد حالت پفی پیدا می کند و زیبایی چشمگیری دارد. این لباس از قسمت بالاتنه تا ران و سر زانو حالت راسته دارد و برای افرادی با اندام شنی بسیار می تواند مناسب باشد. معمولا یقه و بالاتنه آزاد و برای این لباس در نظر گرفته می شود.

13) لباس پفی

لباسی تجملاتی و بلند با دامنی پف دار که روی زمین معمولا کشیده می شود. به اندازه لباس پری دریایی و پرنسسی زیبا می تواند باشد.

14) لباس مدادی

لباسی کاملا تنگ و چسبان از بالا به پایین که در ناحیه کمر تنگ تر هم می شود. راسته بوده و معمولا زیر زانو است. بیشتر با پارچه به رنگ مشکی طراحی و دوخته می شود. یقه ای بسته دارد.

15) لباس برش دار

مدل برش دار یا راسته با توجه به انحنای بدن طراحی می شود و به همین دلیل حالت خیلی تنگ مانند لباس مدادی ندارد و از طرفی لباس گشادی زیاد هم نخواهد داشت. کمر چسبان بوده و درزی در برش آن قابل مشاهد نیست.

16) پیراهن کوتاه بلند

پیراهنی نامتقارن که در قسمت جلوی دامن کوتاهتر و در قسمت پشت دامن، بلندتر هستند. پای خانم در این مدل دیده خواهد شد. به همین دلیل این مدل لباس را بهتر است با کفش های پاشنه بلند پوشید.

17) پیراهن بدون پشت

بالاتنه این پیراهن حالت بدون آستین دارد و یقه گرد آن با بند به گردن متصل می شود. معمولا از کناره ها خالی بوده و می تواند در قسمت پشت حالت بندی داشته باشد. در این مدل قسمت اعظم بدن فرد در معرض دید خواهد بود.

18) لباس فون

این لباس در قسمت کمر و باسن تا حدودی تنگ بوده و در قسمت کناره ها، حالت گشاد پیدا می کند. برای اندامی به شکل گلابی می تواند مناسب باشد.

19) لباس یقه قایقی

لباس هایی با یقه باز و سرشانه هایی افتاده که می تواند از طراحی دکلته عریانی کمتری داشته باشد.

انواع طراحی لباس مجلسی
انواع طراحی لباس مجلسی

اهمیت انتخاب لباس مجلسی مناسب

همانطور که متوجه شدید انواع طراحی لباس مجلسی در بازار وجود دارد که شاید انتخاب را برای خانمها کمی دشوار نماید. اما ما می خواهیم بعضی نکات را یادآوری کنیم که شاید انتخاب را آسانتر نماید.

  • لباس مجلسی مناسب اندازه و سایز خود را انتخاب نمایید. اگر لباس خیلی تنگ و یا خیلی گشاد باشد، شما را چاق تر نشان می دهد و یا مانع حرکت و فعالیت شما خواهد شد.
  • با توجه به نوع طراحی لباس مجلسی، پارچه خود را انتخاب نمایید. بعضی از طرح ها نیاز به پارچه های ساده تری دارد.
  • با توجه به شکل اندام و قد و قامت خود، مدل لباس را انتخاب کنید. مثلا برای خانمهایی با قد کوتاهتر و کمی چاق تر یقه های مدل هفت، که آنها را کشیده تر نشان می دهد مناسب تر است. یا مثلا برای قد بلندتر نشان دادن خود می توانید از دامن های بالای زانو هم استفاده کنید. به این ترتیب پاهای شما کشیده به نظر می رسند.

nasimadmin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *