منوی دسته بندی

آشنایی با اصول طراحی لباس

اصول طراحی لباس
5/5 - (1 امتیاز)

همان گونه که می دانید، پیشرفت در هر شغل و حرفه ای نیازمند صرف وقت و حوصله است. هنوز دیده نشده که فردی راه صد ساله را یک شبه بپیماید. برای این که در هر کاری به پیشرفت قابل قبول برسید، لازم است اصول و فنون آن را به درستی دریافته و با پشتکار و دقت به یادگیری این اصول بپردازید. بی شک طراحی لباس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و یادگیری اصول طراحی لباس رمز موفقیت در این شغل است. به یاد داشته باشید که هرچه اطلاعات شما در زمینه شغلی­تان بیشتر باشد، باز هم جا برای یادگیری وجود دارد.

به خودتان ایمان داشته باشید و با صبر و تلاش به سوی آینده ای درخشان گام بردارید. اگر شما هم به آن دسته از افرادی تعلق دارید که عشق به طراحی لباس را در سینه می پرورانید، تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

پیشنهاد ویژه آموزشی نسیم بیت

🔗 آموزش طراحی لباس با فتوشاپ و ایلوستریتور

آشنایی با طراحی لباس

طراحی لباس یکی از پر طرفدارترین اشکال هنر است که در طی آن طراح به ساخت لباس و اکسسوری های مورد نیاز افراد می پردازد. این شغل پیچیده ظرافت های بسیار زیادی داشته و از همین رو صبر، حوصله، دقت، تیزبینی و پشتکار خاصی می طلبد. طراحان لباس اصول زیبایی و دوخت را در هم آمیخته و در نهایت طرحی متناسب با ویژگی های جسمانی فرد، فرهنگ، آداب و رسوم و… خلق می نمایند. لازم است بدانید که طراحی لباس تنها به لباس محدود نشده و در سایر ملزومات پوشش همچون کیف، کفش، کلاه و… نیز سرک می کشد. عمده فعالیت طراحی لباس را در دو دسته دوخت سفارشی و پوشاک آماده دسته بندی می کنند.

طراح لباس؛ هنرمندی که خالق پوشش شما است!

هنرمندی که با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، ترندهای روز دنیا، سبک کاری، مدل، رنگ و نوع پارچه اقدام به طراحی لباس می نماید، طراح لباس نامیده می شود. این دسته از افراد با الهام گرفتن از طبیعت، تاریخ، مکان های دیدنی، حیوانات و… اقدام به طراحی لباس نموده و بدین ترتیب اثری بی نظیر خلق می نمایند.

بسیاری از طراحان کار طراحی لباس را با استفاده از دست و برخی دیگر این کار را با استفاده از ابزارهای دیجیتال انجام می دهند. حال شاید این سوال ذهنتان را به خود مشغول کرده باشد که یک طراح لباس در کجا فعالیت می کند؟

شما به عنوان یک طراح لباس می توانید به صورت فریلنسینگ یا به اصطلاح عامیانه تر دورکاری فعالیت نمایید. این روش فعالیت بهترین و مناسب ترین روش برای افرادی است که به هر دلیلی نمی توانند در خارج از منزل کار کنند. همچنین شما می توانید طرح های زیبایی تولید نموده و آن ها را در فروشگاه و یا حتی در اینترنت به فروش برسانید و بدین ترتیب به یک برند تبدیل شوید.

این روش بهترین و پر درآمدترین روش فعالیت برای طراحان لباس است. فعالیت در مراکز تولید لباس نظیر تولیدی ها و شرکت ها یکی دیگر از روش های پیش روی شما به عنوان یک طراح می باشد. با این کار ضمن کسب تجربه و آشنایی با بازار، درآمد قابل توجهی کسب خواهید نمود.

پیشنهاد ویژه آموزشی نسیم بیت

🔗 آموزش مارلوس دیزاینر و کلو تری دی

مهارت های مورد نیاز برای این که یک طراح لباس موفق شوید!

وارد شدن به حیطه طراحی لباس همچون هر شغل دیگری نیازمند مهارت های مختلفی است که در صورت عدم وجود آن ها میان طراح و موفقیت فاصله قابل توجهی به وجود می آید. شما برای این که یک طراح حرفه ای و صاحب نام شوید و طرح های بی نظیری ارائه دهید، لازم است از ترندهای روز دنیا و جریان مد آگاهی کامل داشته باشید، مبانی هنرهای تجسمی نظیر رنگ، ترکیب بندی و… را به طور کامل بشناسید، با انواع دوخت، فینیشینگ و… آشنا باشید، از مهارت قابل توجهی در نقاشی و طراحی بهره مند باشید، انواع دوخت های تزئینی و چاپ پارچه را به خوبی بشناسید و…

اگر چشمانی تیزبین و دقیق برای دیدن جزئیات نداشته و حوصله و پشتکار کافی ندارید، فکر فعالیت در این حیطه را از سرتان بیرون کنید.

اصول طراحی لباس؛ اصولی که رعایت آن­ها شما را به موفقیت نزدیک و نزدیک­تر می­کند!

رسم الگوی مناسب، یکی از مهم ترین اصول طراحی لباس

یکی از با اهمیت ترین اصول طراحی لباس رسم الگوی مناسب است. لباس هایی که اکنون بر تن دارید، روزی تنها یک ایده ترسیم شده بر روی یک کاغذ بوده اند! بنابراین الگوی هر لباسی سنگ بنای آن لباس است. اگر می خواهید گام در مسیر پر فراز و نشیب طراحی لباس بگذارید، به یاد داشته باشید که رسم الگوی مناسب و خوب اولین نکته ای است که باید بیاموزید. برای موفقیت در این مرحله لازم است که از استعداد هنری کافی برخوردار بوده و هیچ ترسی از به کارگیری اصول فشن در طراحی های خود به دل راه ندهید. فراموش نکنید که؛ خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج!

رسم الگوی مناسب، یکی از مهم ترین اصول طراحی لباس
رسم الگوی مناسب

استفاده از لوازم با کیفیت در رسم الگو، یکی دیگر از مهم ترین اصول طراحی لباس

یکی از حائز اهمیت ترین اصول طراحی لباس استفاده از لوازم با کیفیت در رسم الگو می باشد. امکان رسم الگوی خوب تنها با استفاده از لوازم با کیفیت و مناسب میسر است. بنابراین اگر از وسایل با کیفیت استفاده نمی کنید، انتظار نداشته باشید که الگوی نهایی چنگی به دل بزند!

استفاده از وسایل با کیفیت در رسم الگو به عنوان یکی از مهم ترین اصول طراحی لباس موجب می شود که شما بتوانید نقاط ضعف طراحی خود را پیدا کرده و آن ها را رفع نمایید. بنابراین سعی کنید دفتر طراحی، ماژیک یا مداد رنگی و وسایلی از این قبیل را از میان انواع با کیفیت آن ها انتخاب کرده و خریداری نمایید تا بدین ترتیب ثمره این کیفیت را در طرح نهایی مشاهده کنید!

توجه به تغییرات مد، یکی از کاربردی ترین اصول طراحی لباس

دنیای مد دنیایی است که به طور لحظه ای آپدیت می شود. توجه ویژه به تغییرات مد یکی از مهم ترین اصول طراحی لباس است. طراحانی که از تغییرات پیوسته و لحظه ای مد به ستوه نیامده و از پرداختن به آن ها لذت می برند، در مقایسه با سایر هم نوعان خود که نمی توانند با این تغییرات وفق پیدا کنند، موفق تر عمل خواهند کرد. به یاد داشته باشید که طراحی لباس شغلی رقابتی است. اگر می خواهید در میدان رقابت باقی بمانید، توجه ویژه به تغییرات مد به عنوان یکی از اصلی ترین اصول طراحی لباس را از یاد نبرید.

طراحی های انجام شده به وسیله یک طراح موفق باید منحصر به فرد بوده و مخاطب را به خود جذب کند. شما حتی می توانید در ایجاد تغییرات پیش قدم شده و در دنیای مد حرف های زیادی برای گفتن داشته باشید. از ایجاد چنین تغییری نهراسید تا به موفقیت نزدیک تر شوید!

مطالعه در مورد مد و فشن، نمونه ای از مهم ترین اصول طراحی لباس

مطالعه در مورد مد و فشن یکی دیگر از اساسی ترین اصول طراحی لباس است. گفتنی است که میان طراحی لباس و دنیای مد و فشن ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. شما باید به عنوان یک طراح موفق از تاثیرات مد و فشن بر طرح های خود غافل نباشید. هر چیزی که به مد متصل است، به شما مرتبط است. بنابراین در رابطه با مد و فشن مطالعه کرده و در مورد بیوگرافی افراد موفق در این حوزه تحقیق و جستجو کنید. بی شک چیزهای جدیدی خواهید آموخت که می توانند کلید موفقیت و پیشرفت شما باشند. بنابراین از مطالعه در مورد مد و فشن به عنوان یکی از مهم ترین اصول طراحی لباس غافل نشوید.

فراگیری خیاطی؛ یکی از اساسی ترین اصول طراحی لباس

یکی دیگر از مهم ترین اصول طراحی لباس فراگیری خیاطی می باشد. اگر یک خیاط خوب نیستید، نمی توانید یک طراح لباس موفق باشید. میان این دو وابستگی شدیدی وجود دارد. شاید با خودتان چنین بیندیشید که طراحی لباس و خیاطی دو رشته مجزا بوده و ارتباطی به یکدیگر ندارند. اما در واقعیت چنین نیست. شما تنها زمانی می توانید یک طراح موفق باشید که پیش از آن یک خیاط موفق باشید!

آشنایی با انواع پارچه های مختلف، آشنایی با انواع برش ها و… همه و همه اصولی هستند که شما در خیاطی می آموزید و در طراحی لباس مورد استفاده قرار می دهید. اگر ترس شما از یادگیری خیاطی کار کردن با چرخ خیاطی است، باید بدانید که کار کردن با این دستگاه بسیار ساده تر از تصورات پیچیده شما است. پس با ترستان مقابله کنید و تاثیر این اصل از اصول طراحی لباس در موفقیت را دست کم نگیرید!

خیاطی در اصول طراحی لباس
خیاطی در اصول طراحی لباس

الهام گرفتن از آثار دیگر طراحان؛ یکی از مهم ترین اصول طراحی لباس

الهام بگیرید، اما کپی نکنید!

الهام گرفتن از آثار طراحان موفق یکی از مهم ترین اصول طراحی لباس است. به یاد داشته باشید که الهام گرفتن در این جا به معنای ایده گرفتن از طراحی های آنان بوده و به هیچ عنوان به معنی تقلید و کپی کردن نیست. منحصر به فرد بودن طراحی های شما بسیار حائز اهمیت است، بنابراین باید کارتان را به گونه ای انجام دهید که طرح نهایی خاص و منحصر به فرد باشد.

ایده گرفتن از کار طراحان صاحب نام به عنوان یکی از مهم ترین اصول طراحی لباس پیشنهادی مفید برای آن دسته از افرادی است که به تازگی گام در مسیر پر پیچ و خم طراحی لباس گذاشته اند. این کار موجب می شود که پس از گذشت مدتی ایده هایی قابل تحسین در ذهن طراح شکل گرفته و بدین ترتیب آثاری بی نظیر و هنرمندانه خلق کند. اگر به تازگی به دنیای طراحی لباس وارد شده اید، تا زمانی که خبره می شوید، از اصل الهام گرفتن از آثار دیگر طراحان به عنوان یکی از کاربردی ترین اصول طراحی لباس استفاده نمایید.

کسب تجربه در طراحی لباس؛ یکی از حائز اهمیت ترین اصول طراحی لباس

کسب تجربه یکی دیگر از اساسی ترین و کاربردی ترین اصول طراحی لباس است. شاید از خودتان بپرسید که چگونه باید در این مسیر تجربه کسب نمود؟

به منظور کسب تجربه به عنوان یکی از اساسی ترین اصول طراحی لباس و پیدا کردن سبک مخصوص به خود می توانید از استودیوهای طراحی لباس دیدن کرده و در نمایشگاه های طراحی لباس حضور یابید. شما می توانید سوالاتی که در ذهنتان شکل گرفته را از طراحان لباس حاضر در این استودیوها و نمایشگاه ها پرسیده و حتی از آنان درخواست نمایید که در صورت امکان برای مدتی با آن ها همکای نموده و بدین ترتیب کسب تجربه و مهارت کنید.

اصل تجربه نه تنها یکی از اساسی ترین اصول طراحی لباس، بلکه از مهم ترین اصل های موفقیت در هر زمینه شغلی است. شما برای این که بتوانید سبک مخصوص و منحصر به خودتان را پیدا کنید، نیازمند گذر زمان و کسب تجربه هستید. پس بدون هیچ گونه استرس و نگرانی به خودتان زمان بدهید و از به دست آوردن تجربه های مختلف نترسید. هیچ موفقیتی یک شبه و بدون تلاش و کوشش به دست نمی آید. پس همین امروز شروع کنید، فردا دیر است!

تحصیلات لازم برای طراحی لباس، یکی از کاربردی ترین اصول طراحی لباس

اگرچه شما بدون داشتن تحصیلات مرتبط نیز می توانید در این زمینه موفق عمل نمایید، اما همان گونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، طراحی لباس یک حرفه رقابتی است. بی شک برخورداری از تحصیلات لازم برای طراحی لباس به عنوان یکی از مهم ترین اصول طراحی لباس موجب می شود که شما از بسیاری از رقیبان خود سبقت بگیرید.

اگر مشغول به این کار هستید، می توانید در کنار آن به تحصیل در رشته طراحی لباس پرداخته و با یادگیری کامل تکنیک های نقاشی و استفاده از آن ها در طراحی های خود گام به گام به موفقیت نزدیک تر شوید. تعداد افرادی که علاقه مند به طراحی لباس هستند، اما امکان تحصیل برایشان فراهم نیست، بسیار زیاد است.

اگر نمی توانید راهی دانشگاه شده و به تحصیل در این رشته بپردازید، می توانید با شرکت در کلاس های نقاشی و هنر تا حدودی به پیشرفت خود کمک کنید. آشنایی با تکنیک های نقاشی، طراحی لباس را برای شما ساده تر و دل پذیرتر کرده و بدین ترتیب به حرفه ای شدن شما کمک می کند. اگر شرایط تحصیل در رشته طراحی لباس برایتان فراهم است، از اخذ مدرک این رشته به عنوان یکی از مهم ترین اصول طراحی لباس غافل نشوید.

چرا که بسیاری از تولیدی ها و برندهای صاحب نام علاوه بر مهارت های شما به مدرکتان نیز توجه می کنند. در صورت برخورداری از مدرک و مهارت می توانید به همکاری با این برندها پرداخته و درآمد قابل توجهی کسب نمایید. اگرچه مدرک همه چیز نیست، اما این اصل از اصول طراحی لباس می تواند بسیار کمک کننده ظاهر شده و راه رسیدن به موفقیت های بزرگتر و درآمدهای بیشتر را هموار کند.

شما می توانید با در نظر گرفتن اصول طراحی لباس که پیش تر به معرفی و بررسی آن ها پرداختیم، به دنیای شیرین و لذت بخش طراحی لباس وارد شوید. از شما تا حرفه ای شدن فاصله زیادی نیست. کافی است با رعایت اصول طراحی لباس تلاش کنید!

nasimadmin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *