منوی دسته بندی

طراحی لباس با هوش مصنوعی و مزایا و معایب آن

طراحی لباس با هوش مصنوعی
1/5 - (1 امتیاز)

به تازگی، طراحی لباس با هوش مصنوعی به مبحثی داغ در بین فعالان صنعت مد تبدیل شده است. هوش مصنوعی با سرعت بی سابقه ای به پیشرفت خود ادامه داده و روز به روز تأثیر آن بر صنایع مختلف آشکارتر می شود. صنعت مد یکی از صنایعی است که از این پیشرفت ها استفاده زیادی خواهد کرد. البته هوش مصنوعی تنها فناوری تاثیر گذار بر عرصه مد و لباس نیست.

تمامی فناوری هایی که اصطلاح «فناوری عمیق» در مورد آنها به کار می رود (از جمله هوش مصنوعی (AI) ، واقعیت مجازی VR) و بلاک چین) همگی می‌توانند بر عرصه مد و طراحی لباس تاثیر گذار باشند. اینگونه فناوری ها قادرند در نحوه طراحی، تولید، بازاریابی و فروش محصولات برندهای مد، انقلاب ایجاد کنند. منتها پرداختن به تمامی انواع فناوری عمیق در این نوشته نمی‌گنجد. بنابراین صرفا به جوانب استفاده از هوش مصنوعی در صنعت مد و طراحی لباس اکتفا می شود.

فواید استفاده از هوش مصنوعی در طراحی لباس

پیش‌بینی مد های جدید لباس

یکی از فواید هوش مصنوعی در صنعت مد، پیش‌بینی مدهای جدید است. الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند حجم وسیعی از داده‌ها را از رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌های مد و پلتفرم‌های خرید آنلاین جمع آوری کرده و تجزیه و تحلیل کنند. آنها با این تجزیه و تحلیل ها می‌توانند به موقع، روندهای نوظهور مد لباس را شناسایی کنند. اینگونه پیش بینی ها به برندهای مد کمک می کنند تا سریعتر به ترجیحات در حال تغییر مشتریان در مورد طراحی لباس پاسخ دهند. آنها می‌توانند وقفه موجود بین طراحی و تولید لباس را به حداقل برسانند و محصولات جدیدتر و مرتبط تری به مشتریان ارائه کنند.

تولید و طراحی لباس با هوش مصنوعی

تولید و طراحی لباس با هوش مصنوعی می تواند روند سنتی این صنعت را دگرگون کند. صنعت مد در مرحله طراحی و تولید به طور سنتی یک فرآیند کار فشرده دارد و این فرآیند شامل مراحلی همچون برش، دوخت و تکمیل لباس است. با این حال، ماشین‌های خودکارِ مجهز به الگوریتم‌های هوش مصنوعی قادرند که مراحل تولید و طراحی لباس را با دقت و سرعت بیشتری انجام دهند.

اینگونه ماشین ها نسبت به نیروی انسانی بهره‌وری بسیاری بهتری دارند. به کمک آنها زمان تولید به میزان قابل توجهی کاهش یافته و خطاها به حداقل خواهند رسید. آنها از الگوها و دستورالعمل های از پیش تعیین شده ای پیروی کرده و نتایج منسجم و دقیق تری در طراحی لباس ایجاد می‌کنند. در نتیجه تولید کنندگان می‌توانند ضرب العجل های تولید و طراحی را بهتر رعایت کنند.

کنترل کیفیت خودکار

علاوه بر طراحی لباس با هوش مصنوعی می‌توان از این فناوری در کنترل کیفیت خودکار لباس ها نیز استفاده کرد. سیستم‌های کامپیوتر ویژن که توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی طراحی شده‌اند، می‌توانند خطاهای دوخت، ناهماهنگی پارچه ها و … را نسبت به بازرسی های دستی با سرعت و دقت بسیار بیشتری تشخیص دهند. این امر باعث بهبود کیفیت محصول و کاهش هزینه و زمان تولید می شود.

اتصال مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی

بعد از طراحی لباس با هوش مصنوعی و طی شدن مراحل کنترل کیفیت لباس ها نوبت به فروش آنها می‌رسد. هوش مصنوعی نه تنها تجربه خرید آنلاین را بهبود بخشیده بلکه خرید در فروشگاه را نیز متحول کرده است. دیگر انتظار در صف های طولانی به پایان رسیده است. خرده‌فروشان در حال پیاده‌سازی اتاق‌های اتصال مجازیِ مبتنی بر هوش مصنوعی هستند. این اتاق ها از فناوری کامپیوتر ویژن برای ایجاد مدل‌های سه بعدی دقیق از مشتریان استفاده می‌کنند. در نتیجه خریداران می توانند  به‌طور مجازی اندازه‌ها و طرح های مختلف لباس‌ را امتحان کنند و ببینند که لباس‌ها چگونه بر روی بدنشان قرار می‌گیرند.

ایجاد تجربه های شخصی سازی شده برای مشتریان

در ادامه بحث طراحی لباس با هوش مصنوعی توجه به یک مسئله مرتبط دیگر نیز اهمیت دارد؛ هوش مصنوعی نحوه تعامل برندهای لباس را با مشتریان، تغییر داده و تجربیات شخصی و هدفمندتری برای آنها ایجاد کرده است.

به هرحال داده های حاصل از خرید های قبلی در سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی باقی می مانند. در نتیجه وقتی مشتریان دوباره از اینگونه سیستم ها استفاده می کنند توصیه‌هایی شخصی‌ سازی شده در مورد طرح های لباس و اندازه ها دریافت می کنند. این موضوع تجربه خرید مشتریان را لذت بخش تر کرده و سبب افزایش وفاداری و میزان خرید آنها خواهد شد. احتمال بازگشت دادن لباس ها نیز از جانب مشتریان بسیار کاهش می یابد و فروش محصولات، موفقیت آمیز تر خواهد شد.

چالش ها یا معایب طراحی لباس با هوش مصنوعی

طراحی لباس با هوش مصنوعی مزایای بالقوه بسیاری به همراه دارد منتها چالش‌ها و معایب متعددی نیز در این رابطه وجود دارند که باید به آنها توجه شود. از جمله اینکه مجموعه ای از داده های با کیفیت و متنوع برای آموزش موثر مدل های هوش مصنوعی مورد نیاز هستند. بسیاری از صاحب نظران در مورد مسائل مربوط به حریم خصوصی و مالکیت معنوی اینگونه داده‌ها نگران هستند.

موضوع دیگر دشواری بودن جمع آوری و به‌دست آوردن چنین مجموعه‌هایی از داده است. برخی از افراد نیز ایراداتی اخلاقی به طراحی لباس با هوش مصنوعی وارد می کنند. مثلا می‌گویند استفاده از هوش مصنوعی در این عرصه، پتانسیل خروجی های جانبدارانه یا تبعیض آمیز را دارد. همچنین مجال سوء استفاده  از طرح های تولید شده را نیز فراهم می کند.

از منظر دیگر طراحی لباس با هوش مصنوعی می تواند تاثیراتی منفی بر خلاقیت در عرصه مد داشته باشد. انسان، قادر است به ایده‌ها، تجربیات و احساساتش دسترسی داشته باشد و آنها را در طرح های لباس منعکس کند. منتها هوش مصنوعی به اندازه انسان در این زمینه غنی نبوده و توانایی خوبی در خلق اثرهای هنریِ اصیل و عمیق انسانی ندارد.

برخی نیز در مورد مشاغل انسانی نگران هستند آنها فکر می‌کنند هوش مصنوعی می‌تواند سبب از بین رفتن برخی از مشاغل انسانیِ عرصه مد و طراحی لباس شود. به علاوه مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند از نظر محاسباتی گران باشند و به منابع قابل توجهی برای آموزش و استنتاج نیاز دارند. علاوه بر این، تولید خروجی های با کیفیت بالا و واقعی به کمک هوش مصنوعی چندان هم آسان نیست. طراحی لباس در برخی از موارد پیچیدگی های زیادی دارد که غلبه بر این پیچیدگی ها حتی برای هوش مصنوعی نیز چالش برانگیز است.

طراحی لباس با هوش مصنوعی

کاربردی ترین سایت ها برای طراحی لباس با هوش مصنوعی

سایت های زیادی وجود دارند که با هدف طراحی لباس با هوش مصنوعی تاسیس شده اند. در اینجا به تعدادی از کاربردی ترین سایت های موجود در این زمینه اشاره می شود. استفاده از برخی از آنها نیازمند به خرید اشتراک است منتها برخی دیگر رایگان هستند.  شما می‌توانید بر روی اسم هر کدام از سایت های زیر کلیک کرده و به سمت آدرس سایت هدایت خواهید شد.

به دلیل مجال نوشته در اینجا به نحوه ثبت نام و استفاده از آنها  اشاره نشده است منتها جای نگرانی نیست. زیرا که استفاده و ثبت نام در  همه آنها بسیار ساده است.  اولین سایت کاربردی  Resona.ai است. با این سایت میتوانید کارایی فرآیند طراحی لباس با هوش مصنوعی را به عینه مشاهده کنید

The New Black  و Staiyl دو سایت مطرح دیگر در این زمینه بوده که  هر دو دارای ابزارهای متعدد مبتنی بر هوش مصنوعی برای طراحی لباس هستند.  Visualhound نیز سایت کاربردی دیگری است که  البته خدماتی پولی دارد. این سایت ایده های طراحی لباس را بر روی تصاویر اعمال کرده و این تصاویر را به شما تحویل می دهد. سایت آخر هم Artifitial printer  است که بیشتر برای پرینت کردن تصاویر بر روی تیشرت ها استفاده می شود.

nasimadmin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *