منوی دسته بندی

آشنایی با برند کوکو شنل

آشنایی با برند کوکو شنل
5/5 - (4 امتیاز)

با آمدن نام برند کوکو شنل، شاید یاد لباس های متفاوت و طراحی های منحصر به فرد این برند بیفتید. شاید متمایز بودن و متفاوت بودن به ذهن‌تان خطور کند. شاید تصویر طراح مد، کوکو شنل که این برند را راه اندازی کرد در ذهن‌تان متبادر شود. همه‌ی این موارد بدیهی است.

اما یکی از عوامل مهم موفقیت برند کوکو شنل عطر های آن بود. به جز عطر کوکو شنل، طراحی مدرن و به روز لباس‌های این برند که از قوانین دست و پا گیر ِقرن نوزدهمی فاصله می گرفت، جایگاه ویژه‌ی رنگ سیاه و معروف بودن این برند همگی دست به دست هم دادند تا وقتی شخصی برای خرید یک لباس یا یک عطر اقدام می کند، با دیدن نام شنل روی آن کمی مکث کرده. آن را تست می کند. و سپس برای خریدش با چشمان بسته اقدام می نماید. چرا شنل برای اکثر مردم جهان تا این حد جذاب، مورد اعتماد و دوست داشتنی است؟

لباس های سبک کوکو شنل
لباس های سبک کوکو شنل

طراحی لباس؛ هنری که هیچ گاه قدیمی نخواهد شد!

“مقاله پیشنهادی”

کوکو شنل که بود؟

خالق برند کوکو شنل شخصی به همین نام بود. البته کوکو شنل نام واقعی این طراح مد معروف نبود. نام اصلی او گابریل بونو بود. در طی دوره‌ای که او به خوانندگی می پرداخت، به نام کوکو معروف شد. او این نام را برای برندش انتخاب کرد که تا ابد ماندگار شد. تولد گابریل بونو در سال 1883 بود و مرگش در تاریخ 1971 رخ داد.

کوکو شنل که بود؟
کوکو شنل که بود؟

تولد او در خانواده‌ای فقیر، مرگ مادرش در دوران نوجوانی و به سرپرستی گرفته شدنش توسط یک راهبه، مسیر پر پیچ و خمی را در زندگی او رقم زد. او مانند بسیاری از افراد تاثیر‌گذار در جهان این مسیر پر از پیچ و خم را طی کرد، تا به جایگاه ویژه‌ای در زمانه‌ی خود رسید. هنر خیاطی و سوزن زدن را در یتیم خانه توسط همان راهبه‌ای آموخت که مسئولیت مستقیم نظارت بر او را داشت.

او آنقدر به این هنر علاقه داشت که تصمیم گرفت کل زندگی اش را صرف آن کند. به جرات می توان گفت که اگر او به تیم خانه سپرده نمی شد و در سنین کم خیاطی نمی آموخت، شاید هرگز به ستاره‌ای در زمان خود تبدیل نمی شد. و در اصل، برند کوکو شنل هم وجود نداشت.

روند رشد برند کوکو شنل

استارت شروع کار برند کوکو شنل در سال 1910 بود. شنل اولین مغازه خود را در پاریس راه اندازی کرد. آن هم دقیقا در خیابان Rue Cambon . اگر جستجویی در مورد موقعیت این خیابان انجام دهید، عکس مغازه کوکو شنل (تصویر زیر) برای شما پدیدار خواهد شد:

مغازه کوکو شنل
مغازه کوکو شنل

اولین محصولاتی که داخل این مغازه به فروش می‌رفت، کلاه بود. سپس اقلام دیگری مانند لباس های راحتی و ژاکت های کشباف را برای فروش، عرضه شدند. توسعه روند فروش او به شهر های دیگر نیز کشانده شد و استارت دوخت و دوز لباس ها از همانجا آغاز شد.

تولیدات شنل تکیه بر راحتی و آسایش داشتند. بسیاری از زنان جذب پارچه های کشباف این برند می شدند. به خاطر اینکه دردسر های مربوط به قرن 19 میلادی در لباس زنان را کاهش داده بود و به خانم ها اجازه می داد آنطور که هستند، لباس بپوشند. سادگی و راحتی ابتدایی ترین و مهم ترین وجه طراحی های کوکو شنل به حساب می آمد. این ویژگی ها حتی امروزه نیز پا برجا هستند.

در انتهای دهه 1920 بود که ارزش و توجه به محصولات برند کوکو شنل به طور چشمگیری افزایش یافت. بیشتر از هزار نفر برای این برند کار می کردند؛ یعنی یا در عطر سازیِ آن مشغول به کار  بودند. یا در خانه مد فعالیت می کردند. یا در بخش پارچه بافی و یا جواهر سازیِ برند کوکو شنل!

اولین لباسی که برند کوکو شنل را سر زبان‌ها انداخت چه بود؟

اولین لباسی که توسط برند کوکو شنل برای خانم ها عرضه شد (در سال 1910)، لباس سیاه کوتاه بود. این لباس سیاه کوتاه، انقلابی در صنعت مُد ایجاد کرد. خود کوکو شنل در جواب اینکه چرا رنگ سیاه را به طور کامل برای عرضه انتخاب کرده است گفت: یک دستمال سیاه، همه چیز را پاک می کند. این طرز نگاه کوکو شنل برای خیلی از افراد جالب توجه بود.

این لباس ها درست زمانی عرضه شدند که رکود اقتصادی، در حال جولان دادن بود. بنابراین بسیاری از خانم ها می توانستند در عین سادگی بدون نیاز به خرج های اضافه، لباس های شیک و زیبا بپوشند. در این دوران که سفید پوشی روی بورس بود، لباس های سیاه کوکو شنل بسیار به چشم می آمدند.

اولین تولید برند کوکو شنل
اولین تولید برند کوکو شنل

فراز و نشیب‌های برند کوکو شنل در طول زمان

برای اینکه متوجه فراز و نشیب های این برند – به شکلی بهتر – شویم، باید تاریخچه برند کوکو شنل را در دهه های مختلف بررسی نماییم.

پس از راه اندازی و ارائه اولین کالکشن از لباس های سیاه و متفاوت توسط برند کوکوشنل در دهه‌ی 1920 عطر N°5 معرفی و عرضه شد. این عطر مخصوص زنان بود. و به خاطر ترکیب منحصر به فردی که داشت معروف شد. کوکو شنل در همکاری با Ernest Beaux دست به تولید این محصول زد. پس از آن عطر 22N° معرفی شد. عدد 22 مربوط به سال 1922 می‌شود. سپس اولین کالکشن آرایشی این برند به همگان معرفی شد.

در سال 1930 رکورد اقتصادی گردن بار همه برند های معروف شد. و برند کوکو شنل نیز از این طوفان در امان نماند. در انتهای این دهه، جنگ جهانی اول آغاز شد. و این موضوع باعث شد تا کوکو شنل بسته شده و این طراح، از پاریس نقل مکان کند. به کجا؟ به سوئیس. در کل مدت جنگ او در خانه ییلاقی‌اش، در این کشور زندگی کرد. سپس در اوایل دهه 1950 به سراغ روال اصلی کارش بازگشت.

پس از آن به ابداعات جدیدی دست زد و همه‌ی آنها را به جهان معرفی کرد. برند کوکو شنل توانست بسیاری از لباس ها – که امروزه بسیار معروف هستند – را به دنیای مُد معرفی کند. مانند شلوار دمپا گشاد. یا روی بورس آوردنِ پوشیدن لباس های کلاسیک. در همه‌ی نوآوری های این طراح مُد، رعایت سادگی و راحتی در اولویت بود.

مدلهای برند کوکو شنل
مدلهای برند کوکو شنل

اکنون پس از سالهای سال عبور از فراز و نشیب های مختلف، برند کوکو شنل همچنان پر قدرت و با صلابت است. رقابت این برند با سایر برند هایی که تلاش می کنند جای در بازار و صنعت مُد پیدا کنند، همچنان پابرجاست. زمانی که کوکو شانل در سال 1971 جهان را ترک کرد، بسیاری افراد مدیریت این برند را به دست گرفتند. مانند کارل لاگرفلد.

nasimadmin

یک نظر

  • خیلی خوب بود و اطلاعات کاملی بهم داد. ممنونم که وقت گذاشتی و آماده اش کردی.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *