منوی دسته بندی

مبانی طراحی لباس

مبانی طراحی لباس
5/5 - (1 امتیاز)

مبانی طراحی لباس در واقع اصولی است که تولید کننده های لباس به ویژه خیاط های ماهر، باید در یادگیری و انجام دادن دقیق آن، تلاش کنند تا بتوانند به موفقیت بالایی در این حرفه دست یابند. با آشنایی کامل با این مبانی، هر فرد عادی می تواند به راحتی از مدل های مختلف لباس الگوبرداری کرده و در تولیدی خود برای مشتریان تهیه نماید.

پیشنهاد ویژه آموزشی نسیم بیت

🔗 آموزش طراحی لباس با فتوشاپ و ایلوستریتور

آشنایی با مبانی طراحی لباس

لباس یکی از ضروریات زندگی هر فردی است که نمادی از فرهنگ او نیز به شمار می آید ولی انتخاب نوع لباس توسط افراد جامعه علاوه بر فرهنگ آن جامعه به سلیقه خود شخص نیز برمی گردد. امروزه کمپانی های مختلفی در سراسر جهان برای تولید مدل های متنوع لباس با هم رقابت می کنند و تقریبا در هر فصلی، مدل خاصی را برای مشتریان خود عرضه می نمایند.

مبانی طراحی لباس در واقع اصولی است که تولید کننده های لباس به ویژه خیاط های ماهر، باید در یادگیری و انجام دادن دقیق آن، تلاش کنند تا بتوانند به موفقیت بالایی در این حرفه دست یابند. با آشنایی کامل با این مبانی، هر فرد عادی می تواند به راحتی از مدل های مختلف لباس الگوبرداری کرده و در تولیدی خود برای مشتریان تهیه نماید.

با توجه به اینکه شیوه های تولید لباس به صورت صنعتی و تحت تاثیر برندهای جهانی قرار گرفته است، بیشتر افراد راغب هستند که با الگوها و مدلهای جدید که توسط برندهای معروف به بازار عرضه می شود، پیش بروند و لباس های خود را شبیه به برندهای معروف انتخاب نمایند. برای دوخت زدن مرتب و اصولی هر نوع لباسی، شناخت مبانی طراحی لباس بسیار ضروری است. شناخت این مبانی به تولید کننده کمک می کند تا تمام نکات زیبا شناختی لباس را به خوبی یاد گرفته و در طراحی های مختلف به کارگیرد.

گروه های مختلفی در یک جامعه زندگی می کنند که در طراحی لباس باید به جنسیت، سن، مذهب، فرهنگ و سلیقه آنها توجه شود و علاوه بر این توجه به منطقه آب هوایی محل زندگی نیز در تولید لباس از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین، یادگیری دقیق مبانی طراحی لباس، در ایجاد یک تولیدی لباس با طراحی حرفه ای، بسیارکمک کننده است.

انتخاب پوشاک با توجه به سبک های مختلف زندگی و بر اساس ارتباط آن با زمینه های هنری و مذهبی، سنتی و غیره باعث ایجاد پیچیدگی های زیادی در حرفه تولید لباس شده است که تولید کننده ها برای موفقیت در این رشته باید بتوانند با فوت و فن های غالب آن آشنا شوند.

از جمله این پیچیدگی ها می توان به این مثال اشاره داشت که، پوشاک در جوامع سنتی دارای قواعد معناداری است که در شکل‌گیری یک سری از هنجارهای اجتماعی موثر بوده و دارای پیوندی مستقیم با ارزش های جامعه است به گونه ای که تغییر دادن این قواعد به منزله خروج از چارچوب های ارزشی و هنجار شکنی به شمار می آید. ولی تولید لباس در جوامع صنعتی از اصول خاصی پیروی نمی کند و بر اساس مد های جهانی پیش می رود، به این حال، هر مدل از لباس دارای سبک خاصی است که مبانی طراحی آن مشخص است و طراحان ملزم هستند که از این مبانی به گونه ای درست استفاده نمایند.

آشنایی مبانی طراحی لباس
آشنایی مبانی طراحی لباس

شناخت مبانی طراحی لباس

طراحی مدل های مختلف لباس فعالیتی هنری است که با توجه به سبک زندگی و وضعیت فرهنگی و اجتماعی مردم یک جامعه در بازه های زمانی مختلف انجام می گیرد. در اجرای طرح های مختلف پوشاک، مبانی طراحی لباس به صورت اصولی باید رعایت شود تا بتوان در ایجاد تعادل بین ابعاد، رنگ ها و هارمونی لباس های طراحی شده، به بهترین صورت عمل نمود.

توجه به ایده آل های افراد در طراحی لباس، تجربه های دیگر طراحان و اصول لازم در این زمینه دارای ارزش بالایی برای یک طراح لباس است، بنابراین، طراح لباس های جذاب و مدل های متنوع باید برای تولید بهترین لباس ها، در کسب تجربه و استفاده از دانش دیگران کوشا باشد تا بتواند مدل های درخور توجهی را به مشتریان خود تحویل دهد.

پیشنهاد ویژه آموزشی نسیم بیت

🔗 آموزش مارلوس دیزاینر و کلو تری دی

مراحل مختلف در مبانی طراحی لباس

  • داشتن دانش و آگاهی کامل در زمینه طراحی لباس بسیار اهمیت داشته و به طراح کمک می کند تا بتواند الگوهای پیچیده را نیز به راحتی طراحی کند.
  • پس از این مرحله، که مرحله مقدماتی نیز به شمار می آید، اولین مرحله از طراحی لباس رسم کردن طرح لباس بر روی الگوی کاغذی است که با استفاده از رنگ های مختلف، خط کش های اصولی و با توجه به اندام فرد باید انجام شود. این مرحله در طراحی لباس از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در صورت کشیدن یک الگوی نامناسب، تمام طراحی لباس دچار مشکل می شود.
  • در مرحله بعدی، طراح باید بتواند تمام تکه های لباس مد نظر را بر روی کاغذ الگو پیاده سازی کند و پس از آن اقدام به برش آن نماید.
  • در مرحله سوم با استفاده از چرخ خیاطی، خیاط، تمام قطعات برش داده لباس را به گونه ای اصولی به هم وصل نموده تا طرح نهایی لباس ایجاد شود. در این مرحله تمام قطعات و ترکیبات مناسب یک لباس باید به طور هماهنگ اجرا شود و استفاده از رنگ ها و ترکیب آنها بسیار منظم باشد.

مرحله طراحی لباس به سه قسمت تقسیم می شود:

ظاهر لباس

فرم یک لباس از نظر ظاهری، بر ترکیب یک لباس از جهت پوشانندگی یا پوشش دادن بخش های خاصی از بدن و همچنین، ترکیب بندی قطعات مختلف لباس ، هارمونی رنگ ها و اندازه آن اشاره دارد.

ساختار لباس

طراحی در این بخش پایه دوخت یک لباس به حساب می آید که شامل: طرح های بالا و پایین تنه، آستین، یقه، جیب، مسیر دوخت ها، جنس، بافت و رنگ لباس می باشد.

رویکردهایی که در طراحی لباس به طور معمول وجود دارند، دو دسته هستند که اولین دسته بر اساس نمایش آناتومی بدن و با توجه به مبانی طراحی لباس شکل می گیرد و قسمت هایی از بدن افراد در این لباس ها به صورت عریان قابل نمایش است. این نوع از طراحی، مختص طراحان لباس به سبک غربی است که از زمان های دور وجود داشته و امروزه نیز طرفدارن خاص خود را دارد. رویکرد دوم، به طرح هندسه ای معروف است که در این رویکرد، اکثر قسمت های بدن پوشانده می شود. این رویکرد بیشتر برای لباس های شرقی قابل استفاده است و وجوه پر رنگ طراحی به این سبک، ارزش های نمادین لباس است.

بخش تزیینی لباس

این قسمت از لباس به بخش ثانویه نیز معروف است و باعث زیباتر شدن ظاهر لباس می شود. از جمله نقش هایی که در بخش تزیینی به کار گرفته می شود، عبارتند از:

  • نقش های طبیعت گرا
  • نقش های تاریخی و سنتی
  • نقش هایی با اشکال هندسی
  • نقش های نوشتاری
  • نقش های انتزاعی

از جمله مبانی طراحی لباس به صورت عمومی، عبارتند از:

  • تعادل در طراحی
  • ریتم طراحی
  • تناسب
  • هماهنگی

با رعایت این چهار اصل به راحتی می توان یک طرح زیبا خلق نمود.

مبانی طراحی لباس | مراحب طراحی لباس
مبانی طراحی لباس | مراحب طراحی لباس

شناخت کیفیات بصری

 عناصر بصری که در طراحی لباس ها مورد استفاده قرار میگیرد، شامل:

نقطه

اگرچه نقطه ساده ترین عامل بصری مورد استفاده در طراحی لباس است، ولی در هر قسمتی از لباس که قرار بگیرد، باعث جلب توجه می شود، بنابراین، قرارگیری مناسب دکمه ها و عوامل نقطه ای در قسمت های مختلف لباس بسیار با اهمیت است و به طراحی زیباتر لباس ها کمک می کند.

خط

ارزش های خطی در لباس، از تکرار کردن نقاط در طراحی لباس به وجود می آیند و مهمترین عامل در ترکیب بندی لباس به شمار می روند. طراحی خطوط در لباس به راحتی می تواند اندام فرد را به گونه ای دیگر نمایش دهد. تشکیل خط های لباس، با روش های تجسمی یا محتوایی، گرافیکی و ملموس قابل انجام است در این روش ها، قسمت های تاریک و روشن لباس با استفاده از خط های مختلف از هم جدا می شوند و زیبایی خاصی به طراحی لباس می دهند.

در این زمینه برای تنظیم درست خط ها بر روی لباس، برش های دوخت باید به صورت اصولی و به قاعده باشد تا لباس طراحی شده اندام فرد را متناسب نشان دهد. بنابراین طراحان لباس در برش پارچه ها، باید به ضخامت پارچه، طریقه برش زدن و نوع دوخت توجه کنند تا زیبایی ظاهری لباس دو چندان شود. زیرا در صورت عدم رعایت حفظ فاصله های درست بین برش ها، طراحی لباس دچار مشکل می شود.

رنگ

هر کدام از رنگ ها دارای مفاهیم خاصی هستند که برخی از آنها فضا را بازتر کرده مانند رنگ های روشن و برخی از آنها نیز باعث دور شدن فضا می شوند که رنگ های تیره این خصوصیت را دارند. یک طراح حرفه ای با آگاهی کامل از مبانی طراحی لباس، باید بتواند ترکیب رنگ ها را به گونه ای شگفت باهم انجام دهد که از این طریق می تواند توجه مشتریان را جلب کند.

بافت

بافت یک لباس همان نرمی و زبری لباس را بیان می کند که برخی از بافت ها دید بصری بالایی دارند و با توجه به برجستگی هایی که دارند به راحتی می توان جنس آنها را تصور نمود. دوخت لباس ها با بافت های مختلف دارای تفاوت هایی است که یک طراح باید با تمام اصول برش و دوخت انواع بافت ها آشنایی کامل را داشته باشد.

که در این میان باید به حرکت، تناسب، تعادل و تضاد نیز توجه شود زیرا این اصول در کنار چیدمان درست اشکال و رنگ ها می توانند یک طراحی بسیار ارزنده را برای طراح به ارمغان آورد. مبانی طراحی لباس دارای قسمت های مختلفی بود که در این مقاله به تمام این اصول اشاره شد ولی برای یادگیری این مباحث گذراندن دوره های آموزشی می تواند بسیار کمک کننده و مفید باشد.

nasimadmin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *