منوی دسته بندی

طراحی لباس عروس | شغلی رویایی با درآمدی عالی

طراحی لباس عروس
4.4/5 - (7 امتیاز)

طراحی لباس عروس یکی از پر طرفدارترین شغل هایی است که امروزه افراد زیادی را به خود علاقه مند ساخته است. شاید اصلی ترین دلیل گرایش افراد به این شغل درآمد بی نظیری است که می توان از طریق آن کسب کرد. طراحی لباس عروس یکی از مهم ترین مشاغل مرتبط با صنعت لباس و پوشاک و رشته طراحی لباس به شمار می آید. جالب است بدانید که این شغل علاوه بر این که یکی از جذاب ترین مشاغل دنیا محسوب می شود، از محبوبیت قابل توجهی در میان علاقه مندان به مد و لباس برخوردار است.

ویدیو “لباس عروس در کشورهای مختلف دنیا” (نیاز به قندشکن دارید!)


طراحی لباس عروس

آنچه موجب موفقیت طراحان لباس عروس در زمینه شغلیشان می شود، علاقه آن ها به این کار است. البته به یاد داشته باشید که تنها داشتن علاقه نمی تواند موفقیت شما را در این زمینه تضمین کند. چرا که طراحی لباس عروس شغلی بسیار دشوار است که صبر، دقت و تلاش فراوانی می طلبد. اگر شما هم به آن دسته از افرادی تعلق دارید که رویای تبدیل شدن به یک طراح لباس عروس حرفه ای را در سر می پرورانید، تا پایان با ما همراه باشید.

پیشنهاد ویژه آموزشی نسیم بیت

🔗 آموزش مارلوس دیزاینر و کلو تری دی

تاریخچه لباس عروس

شاید با خودتان چنین بیندیشید که استفاده از لباس عروس با ظاهر امروزی از قدیم الایام رایج بوده است. اما جالب است بدانید که در گذشته های نه چندان دور نو عروسان در شب عروسی خود بهترین لباسشان را بر تن کرده و راهی خانه بخت می شدند. لباس هایی به رنگ روشن و اغلب آبی که نشانی از تجملات و زیبایی های امروزی در آن ها یافت نمی شد. این رسم تا زمان ازدواج ملکه ویکتوریا ادامه داشت. وی در روز عروسی خود لباس عروسی سفید بر تن کرد و بدین ترتیب زمینه ای را فراهم ساخت که از آن پس همه نو عروسان در روز عروسی خود لباس سفید که نماد ثروت و توانگری است، بپوشند.

تاریحچه طراحی لباس عروس
تاریحچه طراحی لباس عروس

اگرچه لباس عروس سفید در بدو ورود خود زرق و برق و زیبایی چشمگیری نداشت، اما با گذشت زمان این لباس ها ظاهری مرفه گونه به خود گرفته و روز به روز زیباتر شدند تا امروز شاهد وجود لباس عروس هایی بسیار شکیل و زیبا در بازار باشیم که چشم هر بیننده ای را می نوازند.

طراح لباس عروس کیست؟

طراح لباس عروس فردی است که در عین برخورداری از مهارت های فنی و استعدادهای ذاتی در زمینه طراحی لباس عروس، می تواند طرح را بر روی پارچه پیاده سازی نموده و بدین ترتیب شاهکاری بی نظیر رقم بزند. لازم به ذکر است که برخی طراحان لباس عروس کار طراحی را به صورت دستی و برخی دیگر با استفاده از کامپیوتر انجام می دهند. ایده مناسب نخستین گام در موفقیت طراحی لباس عروس محسوب می شود. هر چه ایده خلاقانه تر و منحصر به فردتر باشد، بی شک لباس عروس زیباتر خواهد شد.

طراح لباس کیست؟
طراح لباس کیست؟

طراح لباس عروس پس از این که ایده موجود در ذهن خود را به صورت دستی یا با استفاده از رایانه طراحی می کند، به انتخاب پارچه مناسب برای پیاده سازی طرح خود می پردازد. همان طور که می دانید، پارچه لباس عروس با پارچه سایر لباس ها متفاوت می باشد. اگرچه برخی طراحان وظیفه طراحی و دوخت لباس را بر عهده دارند، اما برخی دیگر از آن ها تنها به طراحی لباس بسنده کرده و بر دوخت آن نظارت می کنند.

زیبایی لباس عروس از جزئیات بسیار ریزی همچون کوک های دست ساز و تزئینات کوچک نشأت می گیرد. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که طراح به این جزئیات توجه ویژه نشان دهد. به همین دلیل است که می گویند طراحی لباس عروس نیازمند دقت و صبر و حوصله است. اگر علاقه زیادی به طراحی لباس عروس دارید، اما از پرداختن به جزئیات و خرج کردن صبر و حوصله بیزارید، گزینه خوبی برای این حرفه نخواهید بود.

مسئولیت شغل طراحی لباس عروس

اگرچه صنعت مد و لباس زیر مجموعه های فراوانی دارد، اما اغلب افرادی که مهارت های پایه قوی دارند، به سراغ طراحی لباس عروس می روند. افرادی که در این زمینه شروع به کار می کنند، لازم است حتما طرح ها و ایده های فعلی موجود در بازار را شناخته و با طرح های سنتی آشنایی داشته باشند. این افراد باید از نحوه انتخاب مواد اولیه و پارچه آگاه بوده و از مهارت های ارتباطی قابل قبولی برخوردار باشند. شاید بپرسید مهارت های ارتباطی چه نقشی در طراحی لباس عروس دارند؟

جالب و در عین حال لازم است بدانید هرچه طراح لباس عروس مهارت های ارتباطی قوی تری داشته باشد، ارتباط وی با مشتریان بهتر بوده و در نتیجه نظرات و پیشنهادات آن ها را به خوبی درک می کند. افرادی که از این مهارت برخوردار نیستند، نمی توانند با مشتری ارتباط برقرار نموده و در نهایت لباس عروس آن لباسی که مشتری می خواهد، نمی شود!

مسئولیت طراحی لباس عروس
مسئولیت طراحی لباس عروس

بسیاری از طراحان لباس عروس کار طراحی لباس عروس را به صورت دورکاری و در منزل انجام می دهند. دورکاری بهترین گزینه برای آن دسته از افرادی است که به دلیل شرایط گوناگون قادر به فعالیت در خارج از منزل نیستند. برخی دیگر از افراد فعالیت خود را در تولیدی ها و شرکت ها آغاز نموده و بدین ترتیب کسب درآمد می نمایند. این کار موجب می شود که طراح لباس عروس با فضای بازار آشنا شده و تجربه های بزرگی کسب کند.

این در حالی است که گروه دیگر برند خود را تاسیس نموده و برای خودشان کار می کنند. این طراحان می توانند چندین نفر را مشغول به کار کرده و افسار بازار را در دست بگیرند. فرقی ندارد دورکاری کنید، در تولیدی یا شرکت فعالیت کنید و یا برند خودتان را داشته باشید. آنچه اهمیت دارد این است که شما با علاقه، دقت، صبر و پشتکار می توانید از طریق طراحی لباس عروس به درآمدی باور نکردنی دست پیدا کنید.

مهارت های مورد نیاز شغل طراحی لباس عروس

بدون شک فعالیت در هر شغل مهارت های ویژه ای می طلبد. شغل طراحی لباس عروس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و موفقیت در آن در گرو مهارت های خاصی است. افرادی که علاقه مند به فعالیت در این زمینه هستند، باید چشم هایی تیزبین و دقیق داشته باشند. این افراد با برخورداری از مهارت های خیاطی و الگو سازی می توانند به جایگاه قابل قبولی در این رشته برسند. خلاقیت و مهارت های ارتباطی از دیگر مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در زمینه طراحی لباس عروس می باشد.

طراحی لباس عروس با مداد
طراحی لباس عروس با مداد

اگر خلاق، با حوصله، صبور، با پشتکار و با دقت هستید، می توانید به موفقیت های بزرگی در زمینه طراحی لباس عروس برسید. کافی است در زمینه خیاطی و الگو سازی مهارت های مورد نیاز را کسب نموده و سپس گام در مسیر پر فراز و نشیب طراحی لباس عروس بگذارید. اگر از کار تیمی لذت می برید، می توانید با یک تیم حرفه ای همکاری کنید تا بدین ترتیب ضمن کسب تجربه، با فضای بازار آشنا شوید.

درآمد شغل طراحی لباس عروس

یکی از مهم ترین و پر تکرارترین سوالاتی که از جانب علاقه مندان به طراحی لباس عروس مطرح می شود، این است که درآمد حاصل از شغل مذکور چقدر است؟

جالب و در عین حال لازم است بدانید که طراحی لباس عروس یکی از رویایی ترین مشاغلی است که از طریق آن می توانید درآمد قابل توجهی کسب نمایید. همین امر موجب شده است که افراد زیادی نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا به این شغل علاقه مند شده و به فعالیت در آن بپردازند.

طراحی لباس عروس | درآمد شغل طراح لباس عروس
طراحی لباس عروس | درآمد شغل طراح لباس عروس

نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه میزان درآمد طراحی لباس عروس حاکی از آن است که میانگین درآمد سالیانه کسب شده به وسیله طراحان لباس عروس در ماه مه سال 2020 میلادی حدود 109320 دلار بوده است. طراحی لباس عروس در ایران نیز درآمدی بسیار عالی در حدود ماهیانه 10 میلیون تومان دارد.

مراحل طراحی لباس عروس

لازم است یک طراح لباس عروس با نحوه طراحی الگوهای کامپیوتری آشنایی کامل و دقیق داشته و تلاش کند تا اطلاعات مورد نیاز در رابطه با انواع مختلف پارچه لباس عروس و پارچه های توری گوناگون را کسب کند. بسیار دیده شده است که طراحان لباس عروس در هنگام رویارویی با یک طرح پیچیده از جانب مشتری دست و پای خود را گم کرده و احساس ناتوانی می کنند. بنابراین لازم است این طراحان در مورد طرح های پیچیده لباس عروس به مطالعه پرداخته و مهارت های لازم در این زمینه را به دست آورند.

مراحل طراحی لباس عروس
مراحل طراحی لباس عروس

تزئین لباس عروس یکی از مهم ترین مراحل طراحی لباس عروس است که از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. از همین رو به طراحان لباس عروس توصیه می شود که تمام تلاش خود را در زمینه کسب این مهارت به کار رفته و بدین ترتیب گامی مهم در راستای موفقیت خود در این شغل بردارند.

طراحی لباس عروس متناسب با افراد مختلف

نکات متعدد و متنوعی وجود دارند که دست به دست هم داده و در نهایت منجر به طراحی لباس عروس به نحوی شایسته می شوند. نوع پارچه و ویژگی های ظاهری فرد نظیر چاقی یا لاغری و قد بلند یا قد کوتاه بودن وی نمونه هایی از نکات مذکور هستند. از همین رو لازم است که طراحان لباس عروس شناخت دقیق و کاملی از انواع پارچه لباس عروس و مدل های متناسب با هر یک از این انواع به دست آورده و سپس طراحی لباس عروس متناسب با ویژگی های ظاهری هر فرد را آموزش دیده و یاد بگیرند.

اگر مشتری شما فردی تپل است، استفاده از لباس های پلیسه دار و چین دار که می تواند با ایجاد خطای دید وی را لاغرتر نشان دهد، می تواند گزینه بهتری باشد. بدین ترتیب با استفاده از این روش ها می توانید ایرادات اندام فرد را رفع نموده و ظاهری رویایی را در بهترین شب زندگی او برایش رقم بزنید. این توانایی جز از طریق تکرار و تمرین به دست نمی آید. پس تمرین کنید، تمرین کنید و باز هم تمرین کنید!

استفاده از طرح های افقی و عمودی در طراحی لباس عروس یکی از مهم ترین نکاتی است که طراح باید آن را مد نظر داشته باشد. لازم است یک طراح لباس عروس آگاهی کاملی از این طرح ها داشته و بداند هر یک از این طرح ها برای چگونه ظاهری مناسب است. برای مثال غالبا استفاده از طرح های عمودی برای آن دسته از افرادی که دارای جثه کوچک و ریز هستند، رایج می باشد.

این طرح ها ظاهر فرد را درشت تر از آنچه که هست، نشان داده و بدین ترتیب موجب زیبایی بیشتر او می شوند. یکی از مهم ترین نکات در طراحی لباس عروس وجود تناسب میان تمام اجزای لباس عروس است. این تناسب باید با در نظر گرفتن اندام عروس به اوج خود برسد. به عنوان مثال بسیار اهمیت دارد که نوع آستین و یقه لباس عروس چگونه باشد.

نکات مهم در طراحی لباس عروس

همان گونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، نخستین و مهم ترین گام در طراحی لباس عروس این است که طراح بتواند ایده موجود در ذهن خود را به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشد. فرقی نمی کند به صورت دستی یا با استفاده از کامپیوتر، آنچه مهم است این است که این ایده به طور دقیق به تصویر کشیده شود. به یاد داشته باشید که تکرار طرح های قدیمی و از مد افتاده کاری از پیش نخواهد برد. طرح شما باید بر اساس مد روز بوده و تکراری نباشد. هیچ کس حاضر نیست لباسی با طرح قدیمی را در مهم ترین شب زندگی خود بپوشد. بنابراین سعی کنید به روز باشید و ایده های خلاقانه ای را مطرح کنید.

غافل شدن از بازار کار مشکلی است که بسیاری از طراحان لباس عروس با آن مواجه هستند. این افراد گاهی آنقدر در طراحی ایده و پیاده سازی آن غرق می شوند، که بازار کار را از یاد می برند. بنابراین سعی کنید با برنامه ریزی دقیق به توسعه بازار کار پرداخته و بدین ترتیب زمینه رشد خود را فراهم سازید.

شاید خودتان چندان متوجه نشوید، اما آثار کار تیمی شما به خوبی در لباسی که طراحی و تولید می کنید، پیدا است. شما با همکاری یک تیم مجرب می توانید طرح های بی نظیری را به بازار مصرف عرضه کنید. بنابراین از معجزه کار تیمی غافل نشوید.

آگاهی از سلایق مشتری رمز موفقیت شما است. اگر از هدف و سلیقه مشتریان آگاهی کافی نداشته باشید، از جریان بازار عقب خواهید ماند و بدین ترتیب میان شما و موفقیت فاصله خواهد افتاد. سعی کنید نیازهای بازار را شناخته و در راستای رفع این نیازها گام بردارید.

nasimadmin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *