منوی دسته بندی

تاثیر رنگ در طرح لباس

رنگ در طرح لباس
5/5 - (1 امتیاز)

به منظور آشنایی با تاثیر رنگ در طرح لباس ابتدا باید تعریفی از رنگ ارائه دهیم. انعکاس امواج نور از یک جسم به چشم ما، رنگ نامیده می‌شود. این امواج نوری دارای طول موجهای متفاوتی هستند.

بطور مثال یک پیراهن آبی، تمام اشعه های نور را به خود جذب میکند و فقط رنگ آبی را منعکس می‌کند. در نتیجه آن را به رنگ آبی می‌بینیم. یک لباس با رنگ سفید، تمامی طیف های نوری را در خود جذب می‌کند به همین دلیل انعکاس رنگ آن سفید خواهد بود. چراغهایی که در بزرگراهها نصب میشوند فاقد اشعه قرمز می‌باشند. به همین دلیل اشیائی که رنگ قرمز دارند زیر نور این چراغها به رنگ آبی یا بنفش بنظر می‌رسند.

پیشنهاد ویژه نسیم بیت برای مطالعه بیشتر

🔗 طراحی لباس، هنری که هیچ گاه قدیمی نخواهد شد!

تاثیر بصری رنگ در طرح لباس

تاثیر روانی رنگها در افراد بر هیچکس پوشیده نیست به همین دلیل امروزه بیش از سایر دوره های تاریخی مطالعه در مورد رنگ ها مورد توجه قرار می‌گیرد. زیرا رنگ لباس، اولین ارتباط غیر کلامی را بین افراد برقرار می‌کند. حتی در روزنامه ها و مجلات نیز برای جلب توجه خبر از رنگهای خاصی استفاده می‌گردد. تبلیغات رنگارنگ و جذاب نیز بیش از سایر تبلیغات نظر بینندگان را به خود جلب می‌کند.

بر همین اساس، تاثیر رنگ در طرح لباس، موضوعی است که توجه تعداد زیادی از محققان در زمینه روانشناسی و بازاریابی را به خود جلب کرده است و نویسندگان زیادی سعی کرده اند تحقیقات خود را در این زمینه عمیقتر کنند.

نمایشگاه پارچه و رنگ، سالانه دوبار در پاریس برگزار می‌شود. کارشناسان و مشاوران بین المللی مد، گرد هم می آیند و با نظر سنجی از طراحان مد، تولید کنندگان و فروشندگان پارچه رنگ های پیشنهادی خود را رائه می‌دهند. این نمایشگاه در میلان، نیویورک، چین و سایر نمایشگاه های مهم پارچه در سراسر جهان برگزار می‌شود.

پالت های رنگی در طرح لباس
پالت های رنگی در طرح لباس

کنتراست و هارمونی

در بررسی تاثیرات بصری رنگ در طرح لباس، دو عامل کنتراست و هارمونی بسیار حائز اهمیت است. کنتراست به معنی به کار بردن رنگ ها، طرح ها و بافت های متضاد است. یک اصول طراحی قدرتمند که باعث می‌شود لباس از حالتی یکنواخت خارج شده و جلب توجه کند. در نتیجه ما به همه جزئیات و ویژگی های لباس توجه می‌کنیم. کنتراست رنگ در طرح لباس اصول خاص خود را دارد که اگر بصورت حرفه ای مورد استفاده قرار گیرد به نقطه تمرکز در لباس تبدیل می‌شود.

هارمونی نقطه مقابل کنتراست است و به معنی چیدمان دلپذیر همه قسمت های یک لباس است. همانطور که گفته شد کنتراست از طریق تضاد زیبایی بصری می آفریند. در صورتی که هارمونی از طریق مشابهت ها و هماهنگی ها موجب زیبایی لباس می‌گردد. هارمونی رنگ در طرح لباس یعنی استفاده از ترکیباتی که با هم هماهنگی زیبایی دارند. هارمونی میتواند از لحاظ بافت باشد یا رنگ و یا طرح و ….

در بحث هارمونی به رنگ های مکمل اشاره می‌شود. رنگ های مکمل به رنگهایی گفته می‌شود که حاصل ترکیب آنها با هم، رنگ سیاه یا خاکستری باشد. به عبارتی در ساخت هر رنگ، حداقل یک رنگ اصلی به کار می‌رود. مکمل این رنگ، رنگی خواهد بود که دو رنگ اصلی دیگر را نیز در ترکیب خود داشته باشد. ساده ترین توضیح در مورد رنگهای مکمل به این صورت است: در چرخه ایتن، رنگ هایی که در مقابل هم قرار دارند، مکمل هم هستند. برای مثال: مکمل رنگ قرمز، سبز و مکمل رنگ بنفش، رنگ زرد است. افزون بر این، رنگهای مکمل بیشترین میزان کنتراست را دارند.

اصول انتخاب رنگ در طرح لباس

رنگ لباس متناسب با سن، جنسیت، روحیات و حرفه ای که لباس برای آن طراحی می‌شود انتخاب میگردد. به عنوان مثال، رنگ لباس کودکان باید با ویژگی های روانی کودکان مطابقت داشته باشد. کودکان بی گناه و سرزنده هستند، بنابراین ترجیحات رنگ مخصوصی دارند، مانند قرمز روشن، آبی آسمانی، نارنجی و ….

به طور کلی رنگهایی با خلوص بالا بیشتر برای کودکان مناسب است. زیرا کودکان روشنایی زیاد را دوست دارند.

برای درک بیشتر تاثیر رنگ در طرح لباس، افراد را بر اساس ویژگی های روانشناسی، شخصیت و ترجیحات آنان مورد بررسی قرار می‌دهیم.  طبیعی است که افراد در همه این موارد با هم متفاوت هستند. زیرا محیط کار و زندگی آنان متفاوت است.

روانشناسی رنگ در طرح لباس

انسان ها از رنگ ها احساسات بصری متفاوتی دریافت می‌کنند. این ادراک حسی را احساس روانی رنگ می‌نامند. ادراک حسی، یعنی درک اطلاعات ارائه شده توسط حواس پنجگانه. هر رنگ، به دلیل اهمیت نمادین متفاوتی که دارد احساس ذهنی متفاوتی را به فرد منتقل می‌کند. حتی یک رنگ با طیف های رنگی مختلف نیز تاثیرات بصری متفاوتی ایجاد می‌کند. تاثیرات بصری رنگ ها باعث ایجاد احساسات ذهنی مختلفی در افراد می‌گردد.

روانشناسی رنگ در طرح لباس
روانشناسی رنگ در طرح لباس

نمونه ای از تاثیرات روانی رنگ ها:

 قرمز: مشتاق، پر شور، شاد و پویا

نارنجی: دنج، خوشبین، آفتابی، سالم و جوان

زرد: روشن، خیره کننده، هیجان انگیز

سبز: امیدوار، ایمن، زندگی طبیعی

آبی: منطقی، آرام، گسترده

بنفش: عاشقانه، پادشاهی و اشرافی

سیاه: غم انگیز، افسرده، جدی و مرموز

سفید: خالص، روشن، تمیز، ساده

خاکستری کمرنگ: ساده و زیبا

به طور نسبی، جوانان یا افرادی که سرزنده تر و شادتر هستند رنگهای قرمز، نارنجی، زرد، سبز و سایر رنگهای پر جنب و جوش را بیشتر دوست دارند. در حالیکه افراد مسن‌تر یا افراد ساکت و آرام، رنگ بنفش و آبی را که رنگی سرد است و همچنین رنگهای خنثی مانند سیاه و سفید و خاکستری را بیشتر دوست دارند.

تفاوت رنگ در طرح لباس افراد مسن

تفاوت سلایق افراد در رنگ ها به خصوص بر اساس سن افراد کاملا مشهود است. زیرا نیاز های روانی هر سن متفاوت است، بنابراین الزامات رنگ در طرح لباس نیز متفاوت می‌باشد. همانطور که رنگهای مورد علاقه کودکان ذکر شد. اکثر جوانان حالت روحی خالصانه و مثبتی دارند، بنابراین رنگهای روشن و زنده با کنتراست بالا را ترجیح می‌دهند.اما برخی از جوانان بالغ تر هستند و مشتاق هستند تا سریع تر وارد جامعه شوند. این جوانان بیشتر رنگهایی خنثی و تیره را ترجیح می‌دهند. افراد مسن ترجیح می‌دهند لباس هایی با خلوص رنگ کمتر استفاده کنند و کمتر از تنوع رنگ ها در پوشش خود استفاده می‌کنند.

رنگ در طرح لباس مشاغل

مشاغل مختلف نیز به دلیل ماهیت کاری متفاوت، انتخاب های متفاوتی برای رنگ لباس خود دارند. به عنوان مثال، پزشک همیشه لباس آبی یا سفید می‌پوشد تا محیط کاری آرامی داشته باشد و این حس بصری را به بیماران منتقل کند.

پلیس راهنمایی و رانندگی معمولا ملزم به پوشیدن لباس های روشن است. زرد فلورسنت یا نارنجی فلورسنت که رنگهایی با بازتاب بالا و خیره کننده می باشند. زیرا محل اصلی کار آنان اغلب در خیابان ها است و قبل از صبح یا بعد از تاریکی محدوده دید کمتر می‌باشد و احتمال خطر وجود دارد.

تاثیر رنگ لباس در خصوصیات ظاهری افراد

تنالیته های تیره می‌تواند حس انقباض را ایجاد کند در حالی که تنالیته روشن و سفید بیانگر گسترش است. بنابراین افرادی که وزن بالایی دارند لباس های تیره تری می‌پوشند تا لاغرتر به نظر برسند و افراد لاغر لباسهای روشن‌تری می پوشند تا اندام آنها را ایده آل تر نشان دهد.

انتخاب رنگ لباس ارتباط مهمی با رنگ پوست افراد دارد. به طور مثال لباسی با رنگ تیره، پوست را صورتی‌تر و روشنتر نشان می‌دهد. هر کسی تحت تاثیر ژنتیک و محیط زندگی دارای رنگ پوست متفاوتی است. بنابراین هر فرد متناسب با رنگ پوست خود، رنگ لباس خود را انتخاب می‌کند.

افرادی که دارای رنگ پوست روشن هستند تقریبا هیچ محدودیتی در انتخاب رنگ لباس خود ندارند. اما افرادی که دارای رنگ پوست تیره‌تری هستند، باید سعی کنند از رنگهای خیلی روشن اجتناب کنند. زیرا لباسی با رنگ بسیار روشن موجب ایجاد کنتراست شدیدی بین رنگ پوست و لباس می‌گردد.

با مطالعه موارد فوق درک بصری ما نسبت به روانشناسی رنگ ها افزایش می یابد و بیشتر از گذشته به انتخاب رنگ لباس خود در موقعیت های مختلف توجه خواهیم کرد.

nasimadmin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *