منوی دسته بندی

آشنایی با طراحی شال و روسری

طراحی شال و روسری
4.7/5 - (3 امتیاز)

شال و روسری یکی از پوشش های رایج بانوان است. بعضی از بانوان ترجیح می ‌دهند که همواره از شال استفاده کنند و برخی نیز روسری را انتخاب می کنند. برخی دیگر نیز چه از شال و چه از روسری با توجه به استایل های خود استفاده می ‌کنند. در کل آنچه که برای اکثر بانوان اهمیت دارد طرح و رنگ پوششی است که از آن استفاده می کنند. البته کیفیت نیز برای برخی دیگر حرف اول را میزند. شما در صورتی می توانید در زمینه ی طراحی شال و روسری موفق باشید، که بتوانید سه اصل را همیشه به خاطر بسپارید؛ کیفیت، طرح و نقش و رنگ آمیزی.

طراحی پارچه | گرایشها، بازار کار و هر چیزی که باید بدانید

“مقاله پیشنهادی”

طراحی شال و روسری

طراحی شال و روسری آنقدر ها هم که به نظر می رسد کار راحتی نیست. شما باید در زمینه ی طراحی شال و روسری از اصولی پیروی کنید تا بتوانید محصول نهایی مورد پسند مشتری را طراحی و تولید کنید. در درجه ی اول، شما باید طرز کار با برنامه ها و نرم افزارهایی که با کمک آنها می‌توان نسبت به طراحی شال و روسری اقدام ‌کرد را بیاموزید. البته این به شما بستگی دارد که بخواهید کار طراحی خود را با نرم‌افزار ها شروع کنید یا مانند گذشته، از لوازمی مثل انواع رنگ کمک بگیرید و طرح های خود را با آن ایجاد کنید.

فراموش نکنید که اولویت شما باید با طرح هایی باشد که بتواند مشتری و مخاطب را به سمت خود بکشاند. شما باید طرح هایی را برای شال و روسری ایجاد کنید که مطابق با بیشتر سلیقه ها بوده و در این مسیر نباید از هیچ کوششی دریغ کنید. اگر طرح شال و روسری شما مورد پسند نباشد، هر چقدر هم که برای طراحی آن زمان بگذارید، نمی توانید در این زمینه موفق شوید. نکته ی مهم دیگری که باید بسیار به آن توجه کنید، کیفیت پارچه ای است که از آن استفاده می‌کنید.

کیفیت را فدای زیبایی نکنید!

یک شال یا روسری هر چقدر هم که زیبا و خیره کننده باشد، اگر کیفیت مناسبی نداشته باشد، نمی‌تواند شخصی که از آن استفاده می کند را راضی نگه دارد. کیفیت و نوع پارچه ی انتخاب شده برای طراحی شال و روسری به فصول مختلف سال نیز ارتباط دارد. روسری و شال های خنک و نازک بیشتر در فصل تابستان و روسری ها و انواع شال های ضخیم تر و یا کاموایی در فصول سرد پاییز و زمستان مورد استفاده قرار می گیرند.

طراحی روسری توسط نسیم بیت
طراحی موکاپ روسری توسط نسیم بیت
طراحی موکاپ روسری توسط نسیم بیت

برای طراحی شال و روسری از چه ابزارهایی می توانیم استفاده کنیم؟

برای طراحی شال و روسری چند روش پیش روی شماست که در ادامه به معرفی و توضیح آنها می پردازیم. این که از کدام یک از روش های زیر برای طراحی استفاده کنید، به امکانات شما، بودجه، هدف و سلیقه ی شما بستگی دارد.

طراحی شال و روسری با نرم افزار های رایانه ای

برای طراحی شال و روسری می توانید از نرم افزارهای طراحی استفاده کنید. تکنولوژی این امکان را نیز فراهم کرده است تا در زمینه ی طراحی شال و روسری یا سایر لباس ها، چندین قدم جلوتر گام بردارید. برای طراحی شال و روسری می توانید از نرم افزار های فتوشاپ (Adobe Photoshop) و یا ادوبی ایلاستریتور (Adobe Illustrator) استفاده کنید. استفاده از هر کدام از این برنامه های گرافیکی مزایا و معایب خاص خود را دارند.

پیشنهاد ویژه آموزشی نسیم بیت

🔗 آموزش طراحی پارچه با فتوشاپ و ایلوستریتور

استفاده از این برنامه ها به شما کمک میکنند تا استاندارد های موجود در طراحی شال و روسری را به طور موثر و دقیق اعمال کنید و در هر مرحله که با مشکلی مواجه شدید آن را اصلاح نمایید. استفاده از نرم افزاری مانند ادوبی ایلاستریتور این امکان را به شما می دهد که به صورت جزئی طرح را بررسی کنید و از چاپ آن اطمینان پیدا کنید. این برنامه بر خلاف فتوشاپ، از پیکسل استفاده نمی کند و تمام عملیات ها بر اساس اصول ریاضی اجرا می شوند. به همین دلیل بررسی آن راحت تر خواهد بود و به دلیل دقت بالا، درصد خطا در آن پایین خواهد آمد.

این برنامه ها به راحتی به شما امکان ترکیب رنگ های گوناگون را می دهند. این موضوع بسیار با اهمیت تر از آنچه که شما فکر می کنید خواهد بود. استفاده از ترکیب رنگ درست و ایجاد هارمونی های متناسب با نوع و مدل پارچه، تاثیر به سزایی در نتیجه ی کار شما خواهد داشت. در صورتی که اگر بخواهید از روش های قدیمی طراحی شال و روسری استفاده کنید، ممکن است در قسمت ترکیب رنگ با سختی مواجه شوید.

طراحی شال و روسری توسط نسیم بیت
طراحی شال و روسری توسط نسیم بیت

ایجاد طرح بر روی شال و روسری با کمک انواع رنگ

شما با کمک انواع رنگ ها می توانید طرح های مورد نظر خود را روی شال و روسری به اجرا در بیاورید. معمولاً شال و روسری هایی که به صورت دستی و با استفاده از رنگ های مخصوص طراحی شده‌اند زیبایی خاص خود را دارند. یکی از رنگ هایی که بیشتر از بقیه برای طراحی شال و روسری استفاده می شود، رنگ اکریلیک می باشد.

شما می توانید طرح خود را انتخاب کنید و با کمک رنگ اکریلیک به ایجاد آنچه که در ذهن خود دارید بر روی شال و روسری اقدام نمایید. همچنین می توانید از رنگ روغن نیز استفاده نمایید. البته این مسئله که از کدام رنگ استفاده می کنید به خود شما و به طرحی که قصد ایجاد آن روی شال و روسری را دارید بستگی دارد. نوع پارچه نیز در این جا اهمیت پیدا می کند. استفاده از یکسری از رنگ ها روی پارچه های خاصی، جلوه ی بهتری به کار می بخشند.

طراحی با استفاده از طرح های چاپی

استفاده از طرح های چاپ شده نیز یکی دیگر از روش های آسان طراحی بر روی شال و روسری می باشد. البته به طور معمول، طرح های چاپی روی روسری ها و شال هایی که به رنگ سفید هستند، بهتر به نظر می رسند. البته اینطور نیست که چاپ طرح ها روی دیگر رنگ ها با اشکال خاصی همراه باشد. در پارچه ی سفید طرح ها بهتر روی پارچه می نشینند. از مزیت های این روش می توان به این مورد اشاره کرد که اگر شما یک تولید کننده باشید.

در این روش وقت چندانی برای بحث کردن با طراح اختصاص نخواهید داد. چرا که طرح ها از پیش مشخص شده اند و شما تنها آن ها را چاپ خواهید کرد. اگر طرحی دارای اشکال باشد به راحتی می توانید آن را تعویض کنید. البته این مورد به ندرت اتفاق می افتد.

مزایای استفاده از روش های دیجیتالی در طراحی شال و روسری

معمولا هنگام طراحی کردن، تولید کننده و طراح باید در کنار یکدیگر حضور پیدا کنند تا این کار با موفقیت به پایان برسد، اگر شما بخواهید از طرح های چاپی و یا برنامه ها و نرم افزار های طراحی استفاده کنید، این قانون به راحتی شکسته خواهد شد. به این ترتیب نیازی به حضور طراح و تولید کننده در یک مکان نخواهد بود و شما به راحتی می توانید طرح های ایجاد شده یا از پیش چاپ شده را با وجود فاصله ی مکانی زیاد به کمک یکدیگر بررسی کرده و به نتیجه ی دلخواه خود برسید.

نکته ی دیگری که باید در هنگام طراحی شال و روسری در نظر بگیرید، نحوه ی به نظر رسیدن پارچه پس از اجرای طرح است. پارچه های مورد استفاده برای شال و روسری، جنس های متفاوتی دارند؛کرپ، ابریشم، نخ، پلی استر و…

در هر صورت نباید هیچ گاه فراموش کنید که یک طرح روی هر پارچه می تواند به صورت متفاوتی به نظر برسد. طرح ایجاد شده روی روسری و شال نخی با طرح ایجاد شده روی روسری های ساتن متفاوت خواهد بود. برخی پارچه ها طرح را کدر تر نشان می دهند. در برخی رنگ اصلی مد نظر با نتیجه ی نهایی متفاوت خواهد شد. این نکات را حتما هنگام طراحی شال و روسری در نظر بگیرید.

طراحی شال
طراحی شال

اصول طراحی پارچه برای شال و روسری

تا اینجای کار با اصول طراحی شال و روسری آشنا شدید. در این فرآیند ممکن است بخواهید خودتان پارچه ی مورد نظر خود را برای کار تهیه و آماده کنید. در ادامه به اصول مرتبط با این کار اشاره میکنیم.

نوع پارچه را انتخاب کنید

در قدم اول شما باید به خوبی با پارچه ای که قصد استفاده از آن را دارید آشنا باشید. برخی طرح ها تنها روی پارچه های خاصی قابل اجرا هستند. به این نکته توجه کنید که اگر قصد استفاده از طرح های تابستانی یا زمستانی را دارید، نوع پارچه ی خود را با توجه به فصول انتخاب کنید.

به سایز روسری یا شال توجه کنید

در مورد سایز شال و روسری به دقت فکر کنید. این مسئله در زمان طراحی بیشتر به چشم خواهد آمد. شما نمیتوانید طرح های بزرگ را روی پارچه های کوچک به خوبی ایجاد کنید. این مسئله کیفیت کار شما را پایین خواهد آورد.

مقیاس مناسب را ایجاد کنید

طرحی که از آن استفاده می کنید، باید با سایز و مقیاس کلی پارچه ی شما همخوانی داشته باشد. اگر قصد استفاده از طرح خاص و مشخص شده ای را دارید، روی اندازه ها و مقیاس کلی کار خود تاکید بیشتری داشته باشید. یک اشتباه می تواند فاجعه آفرین باشد. اگر قصد ایجاد ریشه و لبه در کنار کار خود را دارید، باید طرح مناسب با آن را نیز انتخاب کنید.

با رنگ مناسب کار کنید

قبلا نیز به این نکته اشاره کردیم که اجرا کردن برخی از طراحی های شال و روسری روی برخی از رنگ ها نتیجه ی متفاوتی دارد. انتخاب رنگ مناسب برای پارچه نیز یکی از چالش های اصلی شما خواهد بود.

nasimadmin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *