منوی دسته بندی

آشنایی با اصول طراحی پارچه

اصول طراحی پارچه
5/5 - (2 امتیاز)

اصول طراحی پارچه یکی از مهم­ترین مواردی است که از اهمیت آشنایی با آن نمی­توان چشم­پوشی کرد. همان­گونه که می­دانید، صنعت مد در دنیای امروز با سرعتی باور نکردنی در حال رشد بوده و افراد همواره تلاش می­کنند که به روزترین پارچه‌­ها و لباس­‌ها را در پوشش خود مورد استفاده قرار دهند. از همین رو لازم است به این نیاز پایان ناپذیر انسان ها به طور مناسب پاسخ داده شود.

به منظور آشنایی با اصول طراحی پارچه لازم است ابتدا با طراحی پارچه و انواع آن آشنا شویم. سپس به معرفی اصول طراحی پارچه و بررسی مختصر هر یک از آن ها خواهیم پرداخت. اگر شما هم جزء علاقه مندان به یادگیری اصول طراحی پارچه هستید، تا پایان ما را همراهی کنید.

پیشنهاد ویژه آموزشی نسیم بیت

🔗 آموزش طراحی پارچه با فتوشاپ و ایلوستریتور

آشنایی با طراحی پارچه؛ یکی از پر طرفدارترین رشته های مد و فشن

اگر به صنعت مد و فشن و تحصیل در این زمینه علاقه‌مند هستید، باید بدانید که طراحی پارچه یکی از پر طرفدارترین و بهترین رشته هایی است که می توانید برای تحصیل انتخاب نمایید. اگر چشمانی تیزبین دارید و جزئیات از نگاهتان پنهان نمی ماند، اگر فردی خلاق و با استعداد هستید و ایده طرح های جدید و زیبا سریعا در ذهنتان نقش می بندد، اگر از شم هنری خاصی برخوردار هستید و به دنبال رشته ای برای استفاده از آن می گردید، شما فردی مناسب برای اشتغال در زمینه طراحی پارچه به شمار می آیید. اگر مدرک تحصیلی این رشته را داشته و با اصول طراحی پارچه آشنایی داشته باشید که چه بهتر!

جالب و در عین حل لازم است بدانید که شناخت جنس های مختلف پارچه، انتخاب پارچه مناسب و طراحی پارچه نخستین گام هایی هستند که در راستای خلق یک لباس جدید باید بردارید. حال شاید این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که منظور از طراحی پارچه چیست؟

پروسه ای که در طی طراحان آن به طراحی، ایجاد نقش و نگار بر سطح پارچه و بدین ترتیب تولید طرح های جدید متناسب با نکات نساجی و در نهایت تولید انبوه پارچه می پردازند، طراحی پارچه نامیده می شود.

لازم به ذکر است که پارچه دارای کاربردهای متعدد و متنوعی است که از جمله مهم ترین آن ها می توان به مراقبت از پوست در مقابل آلودگی ها و گرم نگه داشتن بدن در فصول سرد سال اشاره نمود. نوع پارچه استفاده شده توسط هر شخص نمادی از جایگاه اجتماعی و فرهنگی وی محسوب می شود. پارچه ها نقش مهم و غیر قابل انکاری در حفظ و معرفی فرهنگ و ملیت کشورهای گوناگون دارند. همین امر موجب اهمیت دقت و ظرافت در انتخاب نوع پارچه در میان افراد شده است.

آشنایی با اصول طراحی پارچه
آشنایی با اصول طراحی پارچه

اگر جزء فعالان عرصه طراحی پارچه هستید، حتما می دانید که ارائه پارچه هایی با پرینت و طرح های ویژه و منحصر به فرد که انحصارا متعلق به برند شما باشد، زمینه شناخته شدن شما و در نتیجه معتبر شدن برندتان را فراهم می سازد.

گفتنی است که طراحی پارچه به دو روش مختلف قابل انجام است. در روش نخست طراح اقدام به بازی کردن با بافت تار و پود پارچه نموده و بدین ترتیب با ایجاد تغییراتی قابل توجه طرح های جدیدی را به شکل دستی یا ماشینی خلق می کند. اما در روش دوم طراح نقش ها و نگارهای گوناگون را به پارچه های از پیش آماده شده انتقال داده و بدین ترتیب یک طرح جدید تولید می نماید.

پیشنهاد ویژه آموزشی نسیم بیت

🔗 آموزش مارلوس دیزاینر و کلو تری دی

انواع طراحی پارچه

لازم است بدانید که انواع طراحی پارچه را در سه دسته کلی تقسیم بندی می کنند. در ادامه هر یک از این سه نوع را معرفی و به اختصار بررسی می کنیم.

طراحی پارچه بافتنی

در نخستین مرحله از این نوع طراحی، انتخاب طرح انجام می شود. سپس به تناسب رنگ و شکل طرح طراحی شده، تعداد نخ در هر تار و پود، زاویه بافت، اندازه نخ و نوع ماشین لازم تعیین می گردد. از جمله مهم ترین روش های بافت این دسته از پارچه ها می توان به بافت تافته، بافت ساتن، بافت ساتین و بافت سرژه اشاره کرد.

جالب و در عین حال لازم است بدانید؛ بافت تافته که بسیاری از افراد آن را تحت عنوان بافت ساده نیز می شناسند، راحت ترین روش طراحی پارچه های بافتنی می باشد. از آن جا که شدت در هم تنیدگی تارها و پودها در این روش به طور قابل توجهی زیاد است، پارچه نهایی تولید شده از ساختاری بسیار فشرده برخوردار می باشد.

بافت ساتن که از ظاهر زیباتر و انعطاف پذیری بیشتری در مقایسه با سایر انواع بافت ها برخوردار است، قیمت بالاتری نیز دارد. بافت سرژه یکی دیگر از انواع طراحی پارچه بافتنی است که در آن بافت جلو و عقب پارچه یکسان نبوده و تفاوت های قابل توجهی میان آن ها وجود دارد. آنچه در این نوع بافت اهمیت دارد، تعادل میزان و اندازه ردیف های بافت است.

طراحی پارچه چاپی

مهم ترین عامل موجود در طراحی پارچه های چاپی طرح می باشد. در این روش نیز ابتدا نسبت به انتخاب طرح اقدام نموده و سپس به جمع آوری اطلاعات درباره نوع، مشخصات پارچه به کار گرفته شده و پالت رنگ آن پرداخته و در انتها به انتخاب مراحل و نوع چاپ می پردازند.  

طرح های به کار گرفته شده در زمینه طراحی پارچه چاپی شامل طرح های آزاد، طرح های گل دار، طرح های هندسی و طرح های برگرفته از فرهنگ جهان می باشد. لازم به ذکر است که چاپ این نوع پارچه ها به وسیله نرم افزارهای کاربردی، ماشین ها و دستگاه های مختلف و با استفاده از روش های گوناگون نظیر چاپ دیجیتال، چاپ آنالوگ، چاپ اسپری و چاپ قالبی صورت می پذیرد.

طراحی پارچه چند مرحله‌ای

جالب و در عین حال لازم است بدانید که نوع بافت و طرح در طراحی این دسته از پارچه ها در مقایسه با دو نوع دیگر پیچیده تر و دشوارتر بوده و از جزئیات بیشتری برخوردار می باشد. پارچه های مذکور در طی پروسه ای سخت با استفاده از تکنیک های مختلف نظیر سنگ دوزی و گلدوزی تولید می شوند. گفتنی است که پارچه های چند مرحله ای عمدتا سفارشی بوده و تولید انبوه ندارند.

حال که با طراحی پارچه به عنوان یکی از مهم ترین مشاغل در دنیای امروز آشنا شده و انواع طراحی پارچه را شناختیم، وقت آن رسیده است که به سراغ معرفی اصول طراحی پارچه برویم. اگر علاقه مند به آشنایی با اصول طراحی پارچه هستید، از این پس نیز همراهمان باشید!

انواع طراحی پارچه
انواع طراحی پارچه

معرفی اصول طراحی پارچه

گام نخست را محکم بردارید!

اصول طراحی پارچه یکی از مهم ترین مواردی است که از اهمیت آشنایی با آن نمی توان چشم پوشی کرد. همان گونه که می دانید، صنعت مد در دنیای امروز با سرعتی باور نکردنی در حال رشد بوده و افراد همواره تلاش می کنند که به روز ترین پارچه ها و لباس ها را در پوشش خود مورد استفاده قرار دهند. از همین رو لازم است به این نیاز پایان ناپذیر انسان ها به طور مناسب پاسخ داده شود. بنابراین باید با در نظر گرفتن اصول طراحی پارچه انواع متعدد و متنوعی از آن را تولید نموده و راهی بازار کرد.

پرداختن به اصول طراحی پارچه مربوط به رشته نساجی است که امروزه متقاضیان فراوانی دارد. این رشته دارای سه گرایش طراحی لباس، طراحی چاپ بر روی پارچه و طراحی بافت انواع پارچه می باشد. هر شخصی با توجه به علایق و استعدادهای خود می تواند گرایش مناسب را انتخاب نموده و به تحصیل در آن بپردازد.

دقت زیاد؛ مهم ترین اصل در بین اصول طراحی پارچه

یکی از مهم ترین اصول طراحی پارچه برخورداری از دقت و ریزبینی بسیار بالا است. تکرار یک طرح بر رو پارچه باید به گونه ای باشد که بیننده از دیدن آن خسته نشده و به شوق بیاید. بنابراین لازم است به عنوان یک اصل مهم در اصول طراحی پارچه علاوه بر بهره مندی از دقت قابل توجه، در زمینه هایی نظیر رنگ شناسی، هارمونی رنگ ها، میزان تراکم تار و پود پارچه و جنس آن نیز مهارت داشته باشید.

آموختن هنری نقاشی کردن

آشنایی با هنر نقاشی کردن یکی از مهم ترین اصول طراحی پارچه است. اگر می خواهید یک طراح حرفه ای شوید، از اهمیت این اصل از اصول طراحی پارچه غافل نشوید. طراحان حرفه ای ابتدا طرح و ایده مورد نظر خود را بر روی کاغذ پیاده سازی می نمایند. لازم به ذکر است که منظور از آموختن هنر نقاشی دراین جا، این نیست که شما یک نقاش حرفه ای باشید. همین که بتوانید ایده ذهنی خود را به طور مناسب بر روی کاغذ پیاده سازی نموده و آن را به مخاطب خود انتقال دهید، کافی است.

پس از پیاده سازی طرح مورد نظر باید با استفاده از نرم افزارهای نقاشی طرح پارچه به ویرایش طرح موجود پرداخته و نسبت به رفع ایرادات احتمالی اقدام کنید.

توجه به نحوه آماده سازی لباس

شاید برایتان عجیب به نظر برسد، اما اهمیت دادن به نحوه آماده سازی لباس یکی از مهم ترین اصول طراحی پارچه است که توجه به آن بسیار ضروری است. تا دیدی کافی از نحوه آماده سازی لباس نداشته باشید، نمی توانید سایر اصول طراحی پارچه را به کار گرفته و بدین ترتیب یک طرح مناسب بر روی پارچه ایجاد نمایید.

یک طراح حرفه ای و مسلط به اصول طراحی پارچه به خوبی آگاه است که هر مدل پارچه در مدل های گوناگون لباس چگونه دیده شده و در زمان برش خوردن پارچه مورد نظر چگونه برش می خورد. از همین رو به سادگی می تواند با در نظر گرفتن جنس تار و پود پارچه، طرحی بی نظیر و مناسب بر روی آن پیاده سازی کند.

بررسی آثار دیگران

به یاد داشته باشید که بررسی آثار دیگران و نه کپی و تقلید از آن ها، یکی از مهم ترین و اساسی ترین اصول طراحی پارچه است. شما می توانید به بررسی طرح های رقیبان خود و افراد صاحب نام در زمینه طراحی پارچه پرداخته و از آن ها ایده بگیرید. این کار شرایطی را مهیا می سازد که دید شما در این حوزه بازتر شده و طرح هایتان روز به روز پیشرفت کند.

عدم ترس از رخداد اشتباه

از اشتباه کردن نهراسید. این موضوع یکی از کاربردی ترین اصول طراحی پارچه است که به شما این امکان را می دهد که بدون هیچ گونه ترسی به آزمون و خطا پرداخته و تجربه کسب کنید. ارتکاب اشتباه نباید موجب ناامیدی شما شود، محکم تر از قبل برخیزید و برای رسیدن به هدفتان با تمام موانع بجنگید. دیر یا زود موفقیت از آن شما خواهد بود.

شرکت در دوره های آموزش طراحی پارچه

شرکت در دوره های آموزش طراحی پارچه یکی دیگر از اصلی ترین اصول طراحی پارچه است که شما را به موفقیت نزدیک تر می کند. این دوره ها که هم به صورت حضوری و هم به صورت غیر حضوری و آنلاین برگزار می شوند، فرصتی را فراهم می سازند که شما با جدیدترین و به روزترین تکنیک های موجود در زمینه طراحی پارچه آشنا شده و از تجارب اساتید حرفه ای و ماهر بهره مند گردید.

معرفی اصول طراحی پارچه
معرفی اصول طراحی پارچه

مبانی طراحی پارچه

مبانی طراحی پارچه که یکی از حائز اهمیت ترین اصول طراحی پارچه به شمار می آید، در بردارنده نکاتی است که هر فرد پیش از ورود به دنیای حرفه ای طراحی پارچه باید با آن ها آشنا باشد. از جمله مهم ترین مبانی طراحی پارچه که یادگیری آن به عنوان نمونه ای از مهم ترین اصول طراحی پارچه بسیار ضروری است، می توان به یادگیری وزن پارچه و توجه به آن، بررسی پارچه، بررسی نوع پارچه و کشش آن و مواردی از این قبیل اشاره نمود.

در رابطه با وزن پارچه لازم است بدانید که وزن یک پارچه را بر حسب یکای گرم بر متر مربع اندازه می گیرند. بدین ترتیب می توان سنگین یا سبک بودن پارچه را اندازه گیری کرد. جالب و در عین حال لازم است بدانید که منظور از اندازه گیری وزن پارچه این نیست که پارچه را بر روی ترازو قرار داده و آن را وزن کنید. بلکه این بدان معنا است که میزان ضخامت پارچه و مواد استفاده شده در ساختار آن را سنجیده و میان پارچه های سبک و پارچه های سنگین تفاوت قائل باشید.

در رابطه با بررسی پارچه که یکی از مهم ترین مبانی طراحی پارچه است، لازم است بدانید که این مورد به معنای شناسایی جریان پارچه می باشد. هرچه پارچه محکم تر باشد، نتیجه می گیریم که از بافت بیشتری برخوردار بوده و بدین ترتیب رنگ آمیزی و مدل دادن به آن سخت تر و پیچیده تر است. اما پارچه های نازک چنین نبوده و دست طراح برای رنگ آمیزی و مدل دادن به آن ها بازتر است. توجه به نوع پارچه و کشسانی بودن آن بسیار حائز اهمیت است. جالب است بدانید که پارچه های دارای قابلیت کشسانی می توانند رنگ را پس بزنند. بنابراین لازم است در انتخاب آن ها نهایت دقت خود را به کار بگیرید.

nasimadmin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *